Teknikens under...

För ett par veckor sedan torterade jag Ariel genom att rycka ungefär 30 hårstrån ifrån hennes man. Tortera är rätta ordet, damen skall vara glad att hon inte föddes som halvblod, utan har en man som normalt klipps, för jösses vad håröm hon var!

Hårstråna skickades till ett labb i Storbritannien, som analyserade dem till en väldigt moderat kostnad (370 kr!). Det hela var en färganalys, där jag skulle få veta vad Ariel hade för "dolda" färganlag. Som ljusbrunblack vet jag ju att hon är A- E- DnDn, men hade hon kanske anlag för svart (a) och rött (e) också?

Blir ni förvirrade kan jag hänvisa till mitt blogginlägg i ämnet fjordhästfärger:

http://habina.blogg.se/2007/october/fargnedarvning-hos-fjordhast.html

Ariel visade sig vara AA EE, vilket innebär att hon varken kan lämna musblack eller rödblack. En liten besvikelse, det måste jag erkänna, men nu vet jag det åtminstone...



Kommentarer
Postat av: Janina

tjo!

blev rätt sugen på att testa färganlagen på lille argus, men gör de det hur som helst med vilken häst som eller finns det speciella krav?

vart skickas provet och hur går man tillväga (fattar ju att man tar tagel osv men mera krav för gådkänt prov)? spännade ju, tråkigt att det inte fanns mus- och rödblack, men då slipper man gå ovetande...

//janina, mycket nyfiken!

2008-08-18 @ 13:50:53
URL: http://www.freewebs.com/argusfro
Postat av: Ellinor Karlström

Det är superenkelt. Det enda som krävs är tagel (med rötter) från hästen, ett formulär som du fyller i om hästen + betalningsanvisningar. Jag betalade med kort, väldigt smidigt.



Dessa använde jag, de är billigast och snabba: http://www.animalgenetics.us/index.htm



Hör gärna av dig och berätta vad han var... Jag tror han har anlag för rött, eftersom hans mamma har det, men säker kan man ju inte vara.

2008-08-19 @ 05:36:15
URL: http://habina.blogg.se/
Postat av: Janina

tror också det, athena senaste är ju röd så man kan ju bara hålla tummarna. krävs det röda anlag från bägge sidor eller bara en av föräldrarna? har försökt läsa på om färg och genetik men är.. hopplös! XD

2008-08-19 @ 12:54:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0