Allt är så lätt!

Dagens träningspass med Ariel kan inte sammanfattas på annat vis än att allt är så lätt med henne. Jag känner mig bortskämd över att ha en häst som är med på allt jag gör. Visst skulle jag ibland önska lite mer engagemang från hennes sida, men hon beter sig som en vuxen och förståndig häst redan.

Hon stod och sov i hagen när jag kom, men följde gärna med till skötselplatsen. Längs vägen stod min bil, som Ariel var väldigt nyfiken på. Hon fick nosa och visiterade den noggrant. Observera de fina, spetsade (långa) öronen:


Tränset åkte på idag igen, och den här gången tuggade hon inte lika mycket och ibland hade hon bettet stilla i munnen. Jag borstade under tiden, så hon skulle ha annat att tänka på. Kan noteras att hon börjat fälla sommarpälsen...

Sedan tog vi oss en sväng (bytte träns till sidepull) till paddocken. Jag hade gjort i ordning en liten lydnadsbana där som jag var väldigt stolt över. Tanken var att man skulle gå över bommar, sedan stå stilla i 10 sekunder, gå slalom emellan några stubbar, göra halt, flytta framdelen och rygga i ett L med bommar, sedan flytta framdelen igen och trava emellan två bommar (smalt spår). Vi tog banan en gång, utan ett enda misstag. I och för sig behövde hon inte rygga hela L:et, men det kändes verkligen snopet när vi var klara. Fanns det inget vi behövde finslipa? Inget där jag kunde lära Ariel hur man beter sig? Nej, tydligen inte. Jag hade gjort en på tok för lätt bana och jag vet inte hur jag skall kunna göra den svårare.

Så vi promenerade hemåt igen och tränade lite halter. Den senaste tiden har vi ju travat en hel del hemåt, så jag trodde att Ariel skulle vara ivrig och försöka trava iväg. Nej, inte det heller. Snällt gick hon vid min sida och snällt ställde hon sig och väntade när jag bad henne stå stilla. Vi stod i en halv minut utan att hon blev otålig! Vilken oerhört duktig tjej hon blivit! *stolt*

Sedan tog vi oss en sväng in i stallet (svalare) där jag började introducera lite tygeltag. Ariel förstod inte helt vad jag menade, och dessutom tyckte hon det fanns andra roligare saker att koncentrera sig på i stallet (däck och hinkar). Men hon vände snällt åt det håll som tygeltaget bad henne göra. Hm...

Avslutade med att ta på henne longergjorden och sedan gå med den på sig till hagen. Ingen reaktion där heller. Jag skall absolut inte klaga på hur lätt hon är att jobba med, men det gör att jag går och väntar på bakslag eller oroar mig att jag går för fort fram. Jag var så nära att lägga på selen idag, men hindrade mig själv. Jag har bestämt att hon inte får se selen förrän hon helt har accepterat bettet.

Bildbevis på att hon börjar bli vuxen:

Kommentarer
Postat av: Jennika

Ni är lika flitiga och duktiga båda två!

2008-08-01 @ 15:07:08
URL: http://http://viggartorp.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0