Foderångest

Jaha, då har jag börjat oroa mig för att Ariel inte får i sig tillräckligt med näring. Under vinterpälsen är hon tunn, så man känner revbenen även om det finns en antydan till fett ovanpå. Vidare är snittvikten för en 6 månader gammal fölunge, med beräknad vuxenvikt 400 kg, 188 kg. Ariel väger 185 kg vid 7 månaders ålder. Ångest! :-(

Funderar på att komplettera hennes havre med ett halvt kg Krafft Müsli Grön, men jag måste prata med uppfödaren först så det är okej. Jag har ju små hinkar som jag kan skriva Ariel på och fylla med müsli, så behöver inte utfodraren tänka så mycket på förändringen.

Samtidigt är det ju inte långt till sommarbetet heller. Hm... Svårt det här. Om bara grovfodret var analyserat så jag slapp den här gissningsleken.

Uppdatering: Grovfodret var analyserat och för att få en bra foderstat bör jag lägga till 1 kg Krafft Rehab till Ariels foder. Vet ju inte ens om hon tycker om pelleterat foder. *djup suck* För att inte tala om hur sjutton jag skall få fodret från Granngården till min källare...

Kommentarer
Postat av: Johanna

Istället för 1 kg Rehab kanske köra mer koncentrerat; 1/3 kg Krafft Protein?
Kandar äter ju lucern, det fungerar väl knappast på lösdrift då det tar tid att äta 2 kg...
Men utöver det äter Kandar 1/3 kg Krafft Protein också, koncentrerat och bra och ingen överskottsenergi från kraftfoder!

2008-02-13 @ 20:24:53
Postat av: Ellinor Karlström

Jo, jag har räknat lite och det bästa blir egentligen att ge 1,4 kg Krafft Grund och 0,15 kg Krafft Protein. Fast det tar emot att ge Grund...

2008-02-13 @ 20:47:21
URL: http://habina.blogg.se
Postat av: Jempa

Är den här uträkningen gjord med den havre som hon dessutom redan får? Är det fri tillgång på hösilaget? Får hon i sig så mycket som beräknat? Jag tycker om Krafft's olika Groov-varianter. Proteinet använder jag inte då jag tycker att det är onödigt dyrt. För mig har det funkat att ge små mängder soja(skrå) istället.

2008-02-14 @ 05:46:19
Postat av: Ellinor Karlström

Skall man vara petig så ger Krafft Protein 22,76 g smb.rp/kg, medan Krafft Groov 125 ger 16,97 g smb.rp/kg. ;-)

Fast det lutar åt att jag gör det "enkelt" för mig genom att ge det proteintillskott som redan finns att tillgå på gården. Då blir det 6 kg hösilage, 6 hg havre, 6 hg Hippo alfa och 4 hg Hippo Champ.

2008-02-14 @ 19:34:31
URL: http://habina.blogg.se
Postat av: Emily

Enkelt är ju bra, bara det blir bra oxå. Det viktigaste 'är ju att hon får i sig rätt mängd av allting, sen om det är Krafft eller Hippo kan ju eg kvitta...

2008-03-14 @ 11:02:26
URL: http://blogg.passagen.se/ljulius

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0