Lämna bort?

Jag har ju haft lite funderingar på att lämna bort Ariel för inkörning. Förmodligen kommer jag att göra det, eftersom jag inte kan köra in henne själv. Dessutom vill jag ju ha henne inkörd tidigt, det är ju så mycket lättare då.

Men nu har jag börjat fundera över att även lämna bort henne för träning inför treårspremieringen. Inte så aktuellt ännu (det är ju inte inkörningen heller), men ändå värt att fundera över. Om jag lämnar bort henne, kommer det att kännas som att det inte var min förtjänst om hon får bra poäng? Alternativt, om jag inte lämnar bort henne, kommer jag gräma mig om vi får dåliga poäng?

På ett sätt vill jag ju göra allt tillsammans med Ariel, lära mig med henne, men samtidigt är treårspremieringen ingenting vi kan göra om. Att rida in henne och testa fälttävlan tillsammans är ju något vi kan göra om och om igen, tills vi behärskar det. Det vore snopet att stå med låga poäng på premieringen för att jag utbildat henne...

När skall man göra saker själv och när bör man leja in hjälp?

Kommentarer
Postat av: Jennika

Gräver du föör djupt? Räkna på % utspätt blod, hur bra kan det bli? Hur dåligt kan det bli?
Jag som inte kan räkna, kan ändå fundera på att det blir väldigt utspätt. Och var går gränsen mellan inavel och linjeavel? Jag har ingen aning. Det sägs att när reslutatet blir bra är det linjeavel och blir det dåligt så är det inavel. Vad vet jag.

2008-05-14 @ 12:41:55
Postat av: Jempa

Vilka moment ingår i treårspremieringen? Ett alternativ är ju att ha Ariel "hemma" och leja någon som kan träna henne tillsammans med dig kanske två gånger i veckan periodvis. Då får du vara med och utbilda själv, men får hjäp av någon annan som utbildat hästar tidigare.

2008-05-14 @ 17:32:51
URL: http://chantilla.blogg.se
Postat av: Ellinor Karlström

Treårspremieringen är visning vid hand i skritt, trav samt uppställd. Inget mer avancerat. Egentligen KAN jag ju visa själv, det är bara att jag är rädd att jag skall bli nervös och sabotera alltihop. :-(

Den jag vill skall träna Ariel bor inte i Uppland, så även om din idé var bra, så är den tyvärr inte genomförbar. Däremot så kan den vara värd att spara när jag kommer till andra utbildningsmoment. :-D

2008-05-14 @ 20:24:03
URL: http://habina.blogg.se
Postat av: Jempa

Duktiga visare behöver ofta inte öva så mycket med hästen innan. Om du tränar själv så kan säkert ett proffs ta över just för själva visningen.

2008-05-14 @ 23:04:33
URL: http://chantilla.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0