Påklädnad och klättring

Idag fick Ariel stå ut med en lite jobbig matte. Efter intag (då hon kom skyndandes så matte inte skulle välja den andra hästen istället) och avborstning åkte sadeln på!



Sedan blev matte så till sig att hoppträns + förbygel åkte på, men matte trasslade in sig så mycket i alla remmar att hon till sist gav upp. Istället skulle distansgrejerna testas och då tyckte Ariel det blev alldeles för tjatigt.



Men snäll häst som hon är så gav hon sig till sist (efter att matte hotat med att ta bilder tills det blev en fin bild).



Sedan åkte alla grejer av utom sidepullen (utan bett) och vi styrde stegen mot kyrkan och byns enda klätterbacke. Tre varv var inplanerade och naturligtvis träffade vi på en pratglad tant efter första varvet, så Ariel fick vackert stå och vänta medan tanten pratade kattungar och bilar och till och med inbrottstjuvar...

Under sista varvet passade Ariel på att dricka en slurk ur vattenkaret som så påpassligt stod utplacerat. Egentligen är det till för vattning av gravar, men det fungerade även utmärkt som törstsläckare. Matte jublade, eftersom dricka överallt är en mycket viktig distanshästegenskap. Sedan gick vi äntligen tillbaka till stallet.

Matte tog på säkerhetsvästen och ojade sig lite, satt sedan upp och så skrittade vi via Sunna förbi den farliga vagnen (nosa, nosa) ända till grinden. Vid grinden stannade Ariel demonstrativt och väntade. Tänk att hon redan lärt sig... Jag fick igång henne igen (bara att smacka) och vände henne sedan med baken mot grinden innan jag bad om ny halt (inga problem) och satt av. Ariel var mäkta nöjd med att kunna hjälpa matte att röra på sig på det här nya sättet...

Kommentarer
Postat av: V

Vart hittade du tränset och förbygeln :o ?

2009-08-22 @ 21:33:39
Postat av: Ellinor Karlström

Tränset, som egentligen är en sidepull med extra sidostycken, och förbygeln med martingal köpte jag ifrån distansritt.nu superbra grejer har hon! Jag skall köpa svanskappa + easyboot-väska därifrån snart...

När jag blir rik skall jag köpa back on track, coldflex, ridtights och pulsmätare. Det finns alltid pengar att slösa...

2009-08-23 @ 10:25:18
URL: http://habina.blogg.se/ariel

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0