Överpigg!

Igår fick Ariel uppleva en riktig miljöträning. När vi kom in från hagen stod fåren i boxen, eftersom de skulle klippas senare. De bräkte så det stod härliga till, speciellt när Ariel åt hö. Hon var lite småbekymrad i början, men sedan lugnade hon ned sig. Jag pysslade på som om det alltid stod ett gäng får i den där boxen och jag tror det hjälpte.

Tog på senskydd och sidepull och så promenerade vi iväg genom ena sommarhagen. Ariel var lite småhoppig och travig av sig och halvvägs igenom gjorde hon ett hopp rakt upp. Tyvärr höll jag redan på yttersta biten av tygeln, så när hon hoppade gled tygeln ur handen på mig. Slarvigt av mig, och Ariel for iväg som ett jehu genom hagen. Jag var plötsligt väldigt glad över att grinden var stängd, men samtidigt vet jag ju att hon hoppar över vadhelst som kommer i hennes väg. Tack och lov travade hon bara fram och tillbaka vid grinden, så när jag kom dit travade hon fram till mig och undrade om vi inte kunde gå hem nu. Jag kliade henne lite och sedan gav vi oss iväg bortåt igen.

Ariel var dock lite mer avrastad nu, för resten av promenaden blev det bara några små skutt här och där.Vi testade att jogga i kort trav ett pass och det tyckte hon var dötråkigt! Varför måste hon lulla fram i långsam takt bara för att matte har korta ben? Hon gjorde som jag sade, men det är så lätt att läsa av vad hon tycker om det hela...

Avslutade med att springa snabbt en sträcka, det var hon mycket nöjd med. Dock saktade hon av när jag bad henne, så jag behövde inte bekymra mig över att tappa kontrollen. Tog av utrustningen och släppte henne direkt i hagen. Sedan gick jag på hagsyn med hästarna på rad efter mig. Ariel först, sedan Idunn och sist Sunna som tyckte att det var en dum idé att lämna grinden (= där fodret kommer in) utan uppsyn. Efter att ha gått runt hela stora hagen vände jag och joggade tillbaka och då fick hästarna fnatt förstås. Busade runt en bra stund medan jag gjorde i ordning kraftfoder till dem. På bilden syns dock bar en fjärdedel av hagen...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0