Blandad promenad

Efter att Ariel vilat sig ett tag i hagen hämtade jag in henne igen och ställde upp henne i stallgången. Borstade bort så mycket av leran som jag kunde, men hon blev inte tillräckligt ren för att lägga på sele. Så istället för tömkörning med Idunn blev det promenad med Idunn.

Vi bestämde oss för att gå byrundan, så det blev lite mer bilträning. I början gick det riktigt bra, men så började Ariel trycka bogen mot mig och så blev det tjafs igen. Hon vill INTE flytta undan bogen när jag ber henne, utan trycker bara tillbaka. Det enda positiva i allt tjafs var att Idunn fortsatte gå iväg och det brydde sig Ariel inte om. Däremot var vi ju lite av en trafikfara med Ariel studsande hit och dit. Till sist flyttade hon någon millimeter åt rätt håll och vi kunde gå vidare.

Sedan uppförde hon sig exemplariskt resten av promenaden. Jag stannade några gånger och bad henne flytta bogen och då gjorde hon det. Känner mig lite förvirrad kring hur jag skall lösa situationen. Hon låser sig i något slags tjur-läge, som inte har med rädsla eller förvirring att göra.

Tillbaka i stallet ställde hon sig och kissade länge, länge. Det är något jag bör tänka på framöver, att faktiskt släppa över henne i boxen innan promenad, så hon hinner kissa i halm om hon vill. Jag tror dock inte att hennes tjur-beteende berodde på att hon var kissnödig, för då skulle hon krånglat mer och längre.

Passade på att ta träckprov också, så nu är det inskickat och klart.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0