Årskrönika

Jag har inte varit så duktig på att sammanfatta åren i bloggen tidigare, däremot utvärderar jag alltid både veckor, månader och år i min träningsdagbok. Men nu tänkte jag skärpa till mig och även göra en sammanfattning som går att läsa.

Januari

Vi red ut korta pass i skritt och lite trav. Ariel fick tömkörningsgjord och reflexridtäcke. Jag stödutfodrade henne med hö så fort jag fick möjlighet, men hon gick ändå ned i vikt. Vi löshoppade några gånger, vilket Ariel förstås älskade.

Februari

Ariel vilade en stor del av månaden och fick även träffa E.T. för första gången. Ett enda uppsuttet pass blev det och ett par promenader.

Mars

Blev också en månad med lite lägre aktivitet, Ariel var lite tröttare av sig också, så lite småpyssel och lydnad mer än ridning. Några ridpass blev det, med mycket fokus på att stå stilla.


April

Flytt till nya lösdriften! Blev ett riktigt lyft då jag fick restiden förkortad till hälften, Ariel fick fri tillgång på grovfoder och vi ändå hade en fin anläggning att nyttja vid behov. Jag är så nöjd med nya stället, det är lyx att ha spolspilta, dressyrtränare och hopptränare. Första veckorna blev det mest pyssel och promenader. Sedan kom vi igång med uteritter, fördelen med många hästar i stallet är ju att man ofta har sällskap med på uteritterna. Vi löshoppade även 110 cm den här månaden, jag var så imponerad av Ariel!

Maj

Det hann bli några uteritter i början av månaden, sedan ramlade jag av och skadade revbenen. Så månaden fortsatte med promenader en stor del av tiden, men avslutades med lite ridning. Första dressyrträningen genomfördes också, väldigt inspirerande!

Juni

Månaden inleddes med E.T.-besök där allt var bara bra med Ariel. Jag började vänja henne vid inverkan från bettet, när min axel sade ifrån och jag fick ridförbud i två veckor. T var snäll och red Ariel två gånger, bland annat med galoppdebut. Sedan hann jag också med galoppdebut innan månaden var slut.


Juli

Många härliga uteritter blev det som förberedelse för premieringen. Även en del träning på visning vid hand, där det oftast kändes ganska hopplöst med traven, men okej med resten av visningen. En del galopp på rakbanan också, bland annat ett galoppombyte i språnget! En dressyrträning hanns med också, med mer trav än skritt. Månaden avslutades med premiering med diplom och 9 poäng på rastypen. Sedan fick Ariel välförtjänt vila.

Augusti

Hampus kom till stallet och Ariel blev förstås störtkär. Vi kom igång med ridningen lite efter vilan, även om vi hade lite strul med galoppen. T red Ariel två gånger, bland annat den första hoppträningen!


September

Inledde med E.T.-besök där allt var bra som vanligt, trots att vi haft lite intensivare träning för oss. Vi hann med lite uteritter och en hoppträning innan Ariel fick vila igen. Bilen krånglade, så efter Ariels vila blev det buss ut till stallet för ridning. Det fungerade hyfsat, men inte så bra som med bil förstås.


Oktober

T red Ariel några gånger, bland annat två hoppträningar där Ariel på sista träningen hoppade oxer. Själv reda jag ut några gånger, samt insåg att jag alltid skall rida dressyr för tränare. Så vi hade en riktigt bra dressyrträning för F, som tyckte att vi gjort massor med framsteg.


November

Vila för Ariel som var väldigt nöjd med det. Jag tog beslutet att försöka hoppa henne själv nästa år, vill ju lära mig tillsammans med henne! Veterinären kom ut för vaccinering och tandkoll, allt var bra på den fronten.


December

Även i december vilade Ariel och jag hälsade bara på henne ett par gånger. Lyxigt att ha fullskötsel så jag inte måste åka ut, speciellt när snöröjningen är sisådär på vissa vägar.

Trackback
RSS 2.0