Svanstvätt

Det var fyra riktigt hungriga hästar som mötte mig på söndag morgon. Skyndade mig att lägga ut en tuss till dem vardera så jag kunde portionera ut höet på rätt ställen i lugn och ro. Det skall bli så skönt att flytta till stall som ger rundbal, både att slippa väga upp hö och att ha hungriga hästar omkring sig.

Medan Ariel åt frukost stretchade hon magmusklerna. Hon sträckte fram frambenen ordentligt och sänkte sedan framdel och rygg. Sötisen! Frågan är om man kunde lära henne att göra så på kommando.

Medan hästarna åt så åt jag förstås min frukost. Värmde vatten samtidigt, eftersom jag bestämt mig för att utnyttja det varma vädret med en riktigt rejäl svanstvätt. Efter frukost var det intag av Ariel som halkade omkring på isen och försökte övertyga matte att vi visst kunde gå på promenad. Jag hoppas så att det blir riktig vår snart!

Knäppa matte gjorde några små lydnadsövningar inne i stallet. Dels uppsittning från bägge sidorna, krypa under magen samt att jag för första gången äntligen kunde ligga uppe på hästryggen med huvudet på bakdelen. Ariel brydde sig inte ett skvatt utan fortsatte bara att tugga hö.

Hon var inte överförtjust över att få svansen tvättad (igen) men stod ändå snällt och åt under processen. Jag noterade att svansen vuxit sig lång igen, precis som jag hoppats. Jag klippte den kort i oktober för att minimera risken att få lerig svans och det verkar fungera riktigt bra. Det är ju svårt att veta hur mycket man törs klippa så det hinner växa ut innan myggen kommer, men i fjol klippte jag aningens för kort då svansen är perfekt lång nu. Bara att ändra till nästa år. För tillfället är svansroten väldigt fint utväxt, men vad är oddsen att den håller sig så fin i ytterligare fem månader till sommarpremieringen?

Svansen var faktiskt mindre smutsig än tidigare, så den här gången blev den helt ren. Sprayade med glansspray också, den blev så härlig att borsta igenom efteråt. Men lika tjock som de andra fjordingarnas svans är den ju inte. Någon som har tips på hur man får en tjockare svans?

Med ren svans fick Ariel återvända till hagen igen, det är inte mycket att göra när det är isigt ute och hästen inte har broddar. Pussade på fröken och åkte hem.

Sex veckor kvar tills vi flyttar…
Trackback
RSS 2.0