Verka min egen häst?!

Strax innan tio rullade jag in på stallplanen och halv sex på eftermiddagen rullade jag hem igen. Men så blir det när hovslagaren kommer och alla hästar skall tas om hand.

Hovis var lite sen och medan jag väntade tvättade jag faktiskt bilen. Fick så härliga vårvibbar idag, strålande sol och en hel del vind (förvisso kall). Kände hur orken återvände och glädjen över hästeriet likaså.

När hovis kom blev det verkning av tre hästar och skoning av en. Pratade med hovis om att det ju är sista gången han är här, då alla hästar flyttar inom två månader. Frågade om han ville fortsätta ta hand om Ariels hovar, men han tyckte det var för långt att åka för bara en häst. Förstår honom till fullo, det skall ju vara någon slags ekonomi i det hela.

Gnällde lite över att jag omöjligt skulle hitta en hovis som gjorde precis så som jag ville med hovarna, dvs precis så som han verkar och då skrattade han och tyckte att jag som hade en så bra häst (hovmässigt alltså) gott kunde verka själv. Fick en snabbkurs på Ariels hovar, där han visade exakt vad han gjorde och varför. Börjar undra vad jag egentligen lagt pengarna på de senaste två åren, för det var lite rasp här och lite rasp där och sedan var han klar. Nä, skämt åsido så är jag supernöjd med tiden med hovis, men han har helt rätt i att det är dags att testa verkningen själv.

Passade på och frågade vad värsta scenariot var om jag verkade själv, kunde jag göra henne halt? Men han lugnade mig med att det värsta som kunde hända var att hon fick för långa tår och då var det bara att köra henne till honom så skulle han ta hand om det.

När alla hästar var klara fick de återvända till hagen och få middagshö, Ariel var dock väldigt motvillig till idén och ville hellre vara med matte. Sade åt henne att hon behövde äta och så återvände jag till stallet för yoghurt (magen liiite bättre) samt förberedelse för uteritt.
Trackback
RSS 2.0