Stadigt i blåsten

Igår hämtade jag in en glad Ariel från hagen. Hon demonstrerade hur bra hon äter gräs med munkorgen, det känns skönt att veta. Trots att det blåste nästan storm så var hon långsam hela vägen in till stallet, nästan som om hon hellre skulle vilja vara kvar ute.

Hovslagaren var på plats och skodde Casilla, så Ariel fick snällt vänta på sin tur. Jag borstade av henne massor med lera och förberedde för longering. Då M och Poppe hade dressyrlektion på banan ville jag inte vara ivägen, så jag fördrev tiden med att klippa Ariels man. Bästa klippningen hittills tror jag! Den kändes väldigt jämn och fin.

Sedan åkte kapsonen och senskydden på och vi gav oss ut på banan. Poppe var fortfarande kvar och med mig ut följde även Qurre. Hm... Men det är nyttigt att trängas lite på banan, om inte annat så är det en bra social träning för Ariel. Jag bestämde mig för att inte kräva särskilt mycket utan mer se vad som gick att göra.

Började med att skritta fram på ganska liten volt, där jag kunde påminna henne både om halter, snabba igångsättningar och att inte tränga in i volten. Hon rättade sig bra och var riktigt duktig. Varvade med att gå över en låg cavaletti också, det blev bra träning.

Sedan jobbade vi lite i trav, hela tiden med fokus på att kunna gå ned till skritt eller halt när som helst. Hon var väldigt lydig, speciellt med tanke på att de andra ibland kom upp i bredd med henne eller kom emot henne i galopp.

Avslutade med att galoppera några gånger. I höger varv ville hon gärna rusa, så där fick jag dämpa henne så hon gick ned i trav igen. Däremot visade hon en riktigt fin galopp i vänster varv, en galopp som hon höll ett helt varv innan det blev för jobbigt. Efter den uppvisningen fick hon jogga lite i trav och sedan skritta av några varv innan vi gick tillbaka in. Det kändes verkligen som ett bra arbete, speciellt med tanke på blåsten och sällskapet på ridbanan.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0