Hoppträning!

Igår plockade jag upp kompis J på väg till stallet och vi pratade lite om vad som hänt sedan vi träffats senast. Hon har ju varit en klippa och fotat/filmat flera viktiga händelser i mitt och Ariels liv, så det kändes toppen att hon ville vara med på första hoppträningen.

Vi gjorde i ordning all utrustning först, klurade lite med Ariels träns då hon och Hampus för ögonblicket delar på dressyrtränset. Men det fick bli svarta hopptränset med brun nosgrimma som lösning.

Sedan hämtade vi in Ariel och Hampus. Den sistnämnda väldigt förtjust i att se Ariel igen och den förstnämnda tokbrunstig. Borstade av två ganska rena hästar och tog på utrustningen. Fick uppritat av V hur vi skulle bygga och det var många bommar. Dels fyra bommar på volt (som ett kors), fem bommar som avslutades med ett par hinderstöd på ena långsidan, två bommar med möjlighet till upphöjning på andra långsidan och tre bommar på diagonalen.

T kom farandes lagom till uppsittning, riktigt bra timing! Först fick vi skritta fram hästarna några varv på ridbanan, men en stor del av dagens träning fungerade också som uppvärmning.

Ariel halvsovandes och med misstänkt hög svansföring...



Sedan fick vi rida fyrklövern, en helt ny övning för mig. Den var verkligen supernyttig, man tränade både att svänga, rakrikta, göra halt och sätta igång i skritt. På bestämda ställen också. Min febriga hjärna hängde inte alltid med, men det gick ganska bra ändå.

Ariel mitt i fyrklövern:



Jag tänker inte ens försöka förklara övningen, men den finns filmad med T och Ariel här: http://www.youtube.com/watch?v=sjJV1fSSaZE

När vi klarade av fyrklövern åt bägge hållen så fick vi rida över bommarna som en vanlig volt. Ariel skulle gå på yttre delen av bommen, medan Hampus och jag fick rida på mitten.


Sedan blev det lite trav, över bommar närmare bestämt. Först trav över bommar med övergång till skritt. Film på Ariel finns här: http://www.youtube.com/watch?v=-hqvU-PU390 Därefter halt före och sedan trav över bommarna. Ariel igen: http://www.youtube.com/watch?v=per4jMmPCBE

Sedan travade vi över de tre bommarna som låg på diagonalen ett par gånger, innan vi satte ihop diagonalen med de fem bommarna på långsidan. När det fungerade bra, blev det trav över de fem bommarna på långsidan, följt av galoppfattning i hörnet och galopp över de två bommarna på andra långsidan.

Sedan var det dags. Ögonblicket alla väntat på (eller fasat för). V lade upp de två sista bommarna i bomserien till ett krysshinder. Anridning i trav, skutt över krysset följt av galopp alternativt galoppfattning och galopp över de nu upphöjda (i ena änden) galoppbommarna. Efter att vi gjort den övningen några gånger fick vi skritta av hästarna.

Ariel skötte sig fantastiskt fint hela passet. Hon hade inte samma motor som vanligtvis, men något annat hade jag inte väntat mig när hon var så där högbrunstig. Hon gjorde allt som T bad henne om och det är det viktigaste. Det finns film på när hon hoppar sina två första skutt, men det är långa filmklipp som jag vill klippa bort en del på först. Fantastiska filmaren J har till och med lyckats filma marken lite.

Väldigt tacksam över V:s övningar, som var precis på rätt nivå och givetvis även väldigt tacksam över att T vill rida Ariel och lotsa henne så här i början. Jag hörde dock när T nämnde för V att hon skulle rida fjord-sm på Ariel.
Trackback
RSS 2.0