Lydnad och lite bus

Igår när jag kom gående längs vägen stod Ariel uppe på sin kulle och spanade. Ropade på henne och då kasade hon nedför kullen och följde mig hela vägen längs staketet. Väl framme vid grinden hade jag inte hjärta att lämna henne, utan jag tog ut henne med en hand på höger sida av huvudet och så traskade vi hela vägen till stallet utan vare sig grimma eller grimskaft.



Ariel följde med utan protester, även om hon kikade lite på diket som plötsligt grävts fram på stallplanen. Inne i stallet lånade jag en grimma och satte fast henne i spolspiltan innan jag hämtade grimma och ryktgrejer i sadelkammaren.

Spolade av hovarna och benen upp till kotorna, resten av hästen var inte lerig utan fick sig en avborstning istället. Sedan åkte tömkörningsgjorden på och boots runt om. Vi traskade till ridbanan för lite longering.

Började med att värma upp i trav och galopp, då var hon ganska yster och ville studsa runt, men efter några varv blev hon lite mer fokuserad. När inspänningstyglarna åkte på var allt utanför ridbanan mycket intressantare, så hon sprang ett tag med svansen rätt upp och allt fokus någon annanstans.

Jobbade en hel del med övergångar, både mellan skritt och trav och trav och galopp. Mest för att fånga hennes uppmärksamhet som verkligen fladdrade både här och där under passet. Fick till två varv på raken i bägge galopperna, hon var bättre i höger varv än i vänster, men det kan bero på att hon var tröttare i vänster varv. Kaninbakbenen är kvar och de lär väl fortsätta vara där ett tag.

Avslutade med ett par varv utan inspänningar och sedan fick hon trava två gånger över travbommar som någon lagt ut. De var på rakt spår så jag fick jogga med bredvid henne. Tio bommar var det och hon rörde inte en enda bom... Hon älskar verkligen bomarbete, jag måste bli bättre på att använda mig av det i vardagsarbetet.

Efter att jag skrittat av henne pratade jag en stund med F (och tränade Ariel på att stå stilla och vänta). F kunde absolut tänka sig att tömköra henne, så nu blir det premiärträning på lördag. Spännande!

Sedan fick hon äntligen komma in i stallet och bli omskött. Stretchade bakbenen och masserade bakdelen, det sistnämnda var väldigt populärt, hon stod och njöt hela tiden. <3

Väl ute i hagen igen ville hon inte gå ifrån mig, utan det blev kli och mys en stund innan jag sade till henne att faktiskt gå iväg till sina kompisar.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0