Årets första ridtur

Det märktes att jag inte varit i stallet på ett tag, bilen myste under tre decimeter snö... Tog ett tag att få bort, men snälla bilen startade i alla fall, så det var inga problem att rulla till stallet.

Träffade på F och uppdaterade mig lite om läget. Vi gick tillsammans till lösdriften. Hon berättade att Ariel och Lucky leker vilda lekar varje dag, så skönt att höra att Ariel rör på sig ordentligt. Bella har flyttat från lösdriften, men förhoppningsvis kommer det en ny äldre häst dit snart.

Ariel blev glad att se mig, men var fortfarande lite tjafsig med huvudet. Såg att hon tappat höger framtand i underkäken, så förmodligen kliar de andra just nu... Hon promenerade snällt med mig hela vägen in i stallet, även om hon ville titta på allt samtidigt.

Borstade av henne som hastigast, kratsade hovarna och tog på sadeln. Som jag misstänkte var sadelgjorden ungefär en decimeter för kort. Jag skall prova med andra sadelgjorden nästa gång jag är ute, men i värsta fall får jag köpa en ny. Tog på sidepull och satt upp barbacka. Inte mycket annat att göra med sin nyblivna fyraåring som vilat i två månader. 

F följde med oss, hon hade sin häst Caméa vid hand, det var trevligt med lite sällskap! Först fick Ariel agera lugn, trygg häst då det åkte förbi tre bilar och två traktorer. Hon reagerade inte alls vilket lugnade Caméa. Sedan fick jag demonstrera Ariels turboskritt för F och som jag misstänkte så är det pass hon byter till när det går så fort. Men nu vet jag säkert och kan dämpa henne när hon börjar passa.

Vi skrittade ungefär en halvtimme, Ariel var rätt så nöjd när vi vände hemåt. Hon var ruskigt bekväm barbacka, så jag lär fortsätta att rida henne utan sadel så länge vi bara skrittar. 

Åter i stallet provade jag det nya pannbandet som jag vunnit i en tävling. Det är ett swarowskipannband från Otto Schumacher. Hon kommer nog aldrig få ha det på sig, men det är snyggt! 

Ariel ville dock inte vara med på bild...

Suddig närbild


Sedan fick Ariel sitt kraftfoder och återvände till hagen. Jag plockade undan alla grejer och kunde till min förvåning åka hem medan det fortfarande var ljust. Längtar redan till onsdag då det blir ridning igen...

Trackback
RSS 2.0