Hoppa oxer!

Fy sjutton vilken härlig häst jag har! <3

Tog in henne från hagen (fortfarande munkorg och flughuva på sig, heja!) och lät henne stå och sova en stund medan vi byggde hinder. Det blev två grupper med hästar, i vår grupp var det S och Tyr, M och Maggie samt L och Pamilljah. Ja och så Ariel och jag förstås. :-) Ponnygruppen kan man nog kalla oss, tre är ju ponnyhöjd på och jag tror Pamilljah ligger på gränsen.

Tidigare har det ju varit mycket bomövningar, men idag blev det nästan enbart hinder. Fem stycken närmare bestämt, varav tre oxrar. Nervöst... Jag som inte hoppat på sju veckor. :-S

Ariel fick både senskydd och boots på fram och så åkte svanskappan på för säkerhets skull. Skrittade igång på grusvägen tillsammans med S och Tyr, sedan red vi fram lite i skritt och trav i paddocken. Som vanligt känner jag mig lite vilsen när det gäller framridning, jag har ingen riktig plan där. Men det var så pass varmt att någon egentligen uppvärmning ändå inte behövdes. Trettio grader i skuggan...

Så kom V och vi började träningen. Först fick vi trava över tre bommar och hoppa ett kryss. Ariel ville gärna skynda på stegen och när krysset blev en oxer fick hon det lite halvkämpigt. Hon rusade ibland, med följden att hon inte riktigt fick någon ordning på fötterna. Inte så att det störde alltför mycket, men det var inte så rytmiskt som det var de gånger hon faktiskt såg sig för. Ibland blev det några språng galopp efter hindret, men oftast endast trav. Den här övningen byggdes sedan på med skänkelvikning från spåret fram till travbommarna och de gångerna var Ariel mycket mer fokuserad och lugn. Fina tjejen!

Därefter hoppade vi två hinder med två galoppsprång emellan. Krysshinder där vi kom emot i trav men galopperade mot andra hindret. Här var Ariel klockren, så fort jag styrde henne rätt så gjorde hon allt rätt. Jag hade lite halvsvårt med de där förbaskade hälarna, men när jag väl fick dem på plats så gick det mycket bättre. Ariel var så glad över den här övningen, även om jag tyckte den var svår. V sade efteråt att det var en ganska avancerad övning, så jag skulle vara stolt över min häst. :-)

Vi avslutade med att hoppa ett kryss på rakt spår och vända in på böjt spår till ett kryss som sedan blev en oxer. Trav emot första hindret, men galopp mot andra. Ariel bjöd så det stod härliga till och jag behövde bara styra. Fick tillsägelse en gång då jag tyckte det gick lite fort (vilket det inte gjorde) och gjorde en halvhalt. Ariel lyssnade på mig och kortade galoppen lite, vilket gjorde att vi kom helt fel på hindret. V förklarade att det blir helt rätt om Ariel bara får rulla på i galoppen, ju mindre jag stör desto bättre.

Sedan vände vi på hinderföljden, så det blev böjt spår först och sedan rakt. Hindren ändrades om till kryss först och oxer sedan, men Ariel var precis lika fantastisk åt andra hållet. Hon har en helt annan galopp mellan hindren än hon har ute i skogen, den känns så stor och rejäl, så jag luras att tro att den är för snabb. Men det är så hon skall gå och det skall kännas lite som att jag inte har kontroll, för hon måste få lära sig att hoppa rätt.

Snälla T fotade lite, så det blev tre bilder på björkhindret. :-)







Det var en plaskblöt men väldigt nöjd Ariel som jag skrittade av för hand. Några riktigt häftiga bocksprång hade det blivit, även ett par gånger då hon snubblade över sina egna ben. Men V berömde mig för att jag så snabbt kom tillbaka med överlivet, det underlättar för Ariel och gör att jag inte ramlar av när hon tappar balansen. Jag har tydligen lärt mig av alla snubblingar. ;-)

Ariel fick sig en härlig dusch och stretchning innan vi vandrade iväg till hagen igen. Skall bli intressant att se hur benen ser ut imorgon, det var ett tufft pass för en liten tjej.

Lite OT kan jag berätta att Donna som går tillsammans med Ariel och skall ha föl, nu har fått vaxproppar och vit mjölk. Snart står det en söt fölis där...
Trackback
RSS 2.0