Lyckad longering

Igår var det mulet och tråkigt väder medan jag hämtade in Ariel och gjorde i ordning henne för longering. Lagom till att vi kom ut till banan började det regna. Roligt värre... :-S

Vi värmde först upp utan inspänningstyglar och sedan åkte de på. Märkte på Ariel att hon INTE tyckte om det här nya påfundet (hon har longerats inspänd en gång tidigare) men med lite uppmuntran jobbade hon ändå vidare. Ser man passet med helt okända ögon så var det ganska misslyckat, Ariel hade svårt att hålla galoppen mer än något varv i höger och klarade ett halvt varv max i vänster, där hon dessutom galopperade korsgalopp. Så det finns massor att jobba på!

Men... För mig som kämpat länge med en häst som är van att löslongeras och tycker att longerlina (och bett!) är tortyrredskap så var gårdagen en seger. Ariel höll volten, drog någon meter ett par gånger när hon tyckte det var jobbigt, men det blev inte alls samma bråk och diskussion om vem som bestämmer och var volten skall vara. Det känns så himla skönt!

Efter knappt tjugo minuter gick vi nöjda in i stallet, Ariel blev avspolad allt grus från ridbanan som hon tagit med sig in och sedan fick hon på sig munkorg och flughuva igen. Såg att bootsen hade snurrat på henne, inte bra. Hoppas att jag bara råkat spänna dem för dåligt, jag behöver bra fungerande boots på henne!

Idag är planen uteritt och imorgon hoppträning, sedan får hon vila över midsommar och bara njuta av livet.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0