Sadelutprovning

Lite hastigt och lustigt blev det sadelutprovning idag. Trodde jag skulle få några dagars förvarning, men eftersom utprovaren B-G kunde idag så var det lika bra att få det gjort.

Ariel fick stå och sova i två timmar då B-G var upptagen med en annan häst. Jag passade på att damma av Ariel ordentligt, hon hade rullat sig i den härliga lera som blev resultatet av morgonens regn. Det blev verkligen ett moln av lerdamm runt oss. :-S

När Ariel var ren och jag förberett all utrustning gick jag ut och mätte hindren från gårdagens hoppning. Jag kan stolt meddela att vi hoppade hela 60 cm. :-) Jag skulle ALDRIG hoppat det om jag vetat om hur högt det är, men med en bra galopp och en duktig häst så kändes det inte alls så högt. Jag hade gissat på 40-45 cm, tills jag jämförde bilderna med när vi faktiskt hoppade 40 cm. Det var mycket högre igår, så jag var ju tvungen att gå ut och mäta...

Sedan kikade B-G på Ariel, kände igenom henne där hon varit öm enligt E.T., men B-G hittade ingen ömhet. Trodde det var lite stofasoner från Ariels sida bara. ;-) Sedan åkte sadeln på och B-G tyckte att den låg alldeles utmärkt, om man bortser från att den var två bomviddar för vid...

När jag förklarat att jag kunde byta koppjärn själv på sadeln, och dessutom hade ett järn som var två storlekar mindre, så tyckte han att vi skulle nöja oss för idag. Bestämde att jag skulle höra av mig till hösten för inköp av dressyrsadel och då kunde han kika på sadeln igen för att se så den fortfarande satt bra.

Så skönt att sadeln fortfarande fungerar, jag trivs bra i sadeln och Ariel verkar också nöjd. Men visst längtar jag till den dag då vi har en dressyrsadel...

Kommentarer
Postat av: Alexandra

Du har ett litet problem tyvärr. Om sadeln ligger utmärkt förutom för vid - så kommer den inte ligga utmärkt när du bytt koppjärn. Ju vidare järn ju mer svängd blir den, och omvänt. Så när du bytt koppjärn kommer den tyvärr vara rakare än innan. Och inte ligga optimalt längre =/

2011-06-14 @ 09:29:45
Postat av: Ellinor Karlström

Nja, alltså just nu passar sadeln inte alls. Den är för vid och för svängd. Utan det är när jag bytt koppjärn som sadeln kommer att passa perfekt. :-)

2011-06-14 @ 18:24:19
URL: http://habina.blogg.se/ariel
Postat av: Alexandra

Fast du skrev ju att "B-G tyckte att den låg alldeles utmärkt, om man bortser från att den var två bomviddar för vid..."? I så fall kommer den ju bli för rak när du bytt järnen?

2011-06-15 @ 09:02:17
Postat av: Ellinor Karlström

Ja, men jag skrev slarvigt. Den ligger inte utmärkt nu, den är för vid och för svängd.

2011-06-15 @ 09:54:02
URL: http://habina.blogg.se/ariel

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0