Mätas både här och där

Jag måste erkänna att det känns ovanligt att åka till stallet utan att behöva skynda sig iväg på ridtur. Jag kunde prata i lugn och ro med alla och även mysa med Ariel en stund innan jag tog in henne i stallet. För givetvis låg hon och vilade när jag kom för att hämta henne.



Satte mig på ryggen en stund mest på skoj, och då först insåg jag hur oerhört mycket större hon blivit. Inte nog med att jag inte når ned till marken när jag sitter på henne, jag når nästan inte fram att krama hennes hals. Hon har definitivt blivit maffigare i frampartiet och jag bestämde mig för att kolla mankhöjden senare.

Väl inne i stallet fick jag först spola av hovarna från lera (men tack och lov inte benen) innan jag kratsade hovarna och kollade så skorna satt som de skulle. Alla broddar var på plats också. Sedan blev det mätning av Ariel, förbereder inför Stockholm Horse Show där jag funderar på att köpa:

Back on Track-paddar



Back on Track hasskydd



Professional Choice benskydd (vita)



Professional Choice boots (svarta)



Blev inte klok på måttabellerna dock, tyckte allting verkade så förbaskat stort. Men jag får se om jag köper och hoppas att det passar, eller om jag nöjer mig med att bara titta och känna.

Sedan mätte jag även mankhöjd och korshöjd. Ariel är nu hela 145 cm hög i manken och 144 cm i korset. Så visst har hon vuxit sedan sist jag mätte, med åtminstone ett par cm. Sedan har hon breddat sig rejält också, det ser man om inte annat på den här bilden:



Apropå ryggen så har jag fått veta från återförsäljaren av Sensation Ride att det finns två olika sadlar att välja på, G3 eller G4. Får klura lite på vilken jag helst vill ha, men det finns det ju tid till. Måste spara ihop pengarna också. ;-)

Kände igenom benen ordentligt och hasen är nu helt utan anmärkning. Gallan på utsidan av kotan är dock kvar, om än mycket mindre. Jag tänker skritta i ett par veckor nu och se hur benen påverkas av arbetet. Ingen asfalt blir det dock, avvaktar tills snön kommer så jag inte sliter för mycket på broddarna.

Sedan fick duktiga Ariel gå ut i hagen igen, men givetvis med matte på ryggen. Måste mysrida medan jag kan... Hon gick med ett rejält driv i skritten hela vägen och efter att jag stängt grinden och tagit av henne grimman så kastade hon sig runt och galopperade iväg genom hagen i full fart. Tydligen tycker hon att vilan skall vara över. :-D

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0