Galoppbekymmer

Igår stod Ariel snällt och väntade vid ligghallen, så jag behövde inte klafsa något i leran längre in i hagen. Hon var lite förvånad att se mig men följde med in i stallet utan knot. Jag fick sanera henne en del då hon förstås rullat sig både här och där, sedan åkte tömkörningsgjorden, boots och dressyrträns på.

Vi longerade i mörkret, men med ridbanans strålkastare blir det ändå hyfsat ljust. Joggade igång utan inspänning först, med en galopp i vardera varvet. Sedan blev det inspänning och jobb. Mest fokus på att påminna om vad som gäller vid longering, då vi inte longerat på två månader.

Sedan jobbade vi galoppen en del, men där blev jag mest bekymrad. Hon orkade knappt hålla galoppen ett helt varv, men då endast med mycket understödjande drivning från mig. Hon skuttar fortfarande med bakbenen i galoppen och det finns ingen jämnhet i sprången överhuvudtaget. Jag upplevde igår att höger varv var något bättre än vänster, men det var marginellt.

Ariel var i alla fall duktig och jobbade på med allt jag bad henne om. Men jag känner mig väldigt bekymrad över den här förbaskade galoppen. Nu har jag jobbat med den så jag nästan kräks senaste månaderna och fysioterapeuten vittnar om att Ariel fått rejält med magmuskler av allt galopperande. Men ändå verkar det inte bli något resultat. :-(

Planen framöver (så länge underlaget är okej) är att longera 1 ggr/vecka och verkligen prioritera longeringen. Vilket jag är lite slarvig med... Sedan kommer fokus i galopparbetet ligga på övergångar och inte intervaller eller långa pass som det gjort tidigare. Så får vi se om det blir bättre snart.

Ett litet plus var att Ariel jobbade oerhört fint i traven, bitvis i form och med bibehållen takt. Mums vad snygg hon blev!

Klippningen gjorde att Ariel inte var svettig trots att det ångade om henne, allt som behövdes var att dra med en fuktig svamp på hals och bog, samt förstås stretcha bakbenen. Toppenbra om det fortsätter vara så när hon svettas!

Ariel fick gå ut i hagen och jag tog reda på alla grejer. A kommer rida henne onsdag och torsdag och så kommer jag att ha skoj lördag och söndag. Tror nog det blir galoppträning lördag och skritt på söndag. Funderar lite på att rida på upptäcktsfärd...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0