Vi fortsätter nöta galoppen

I förrgår var det dags för lite ridning igen. Ariel har ju fått vila sedan hästrallyt, men det var en pigg och glad häst jag hämtade in från hagen. De har fått flytta till vinterhagen nu och Ariel verkade nöjd med att kullen stängslat in också. Min idé och det lär väl sluta med att hon bryter benet. Men så länge hon är lycklig innan så. ;-)

På med sidepull och reflexgrejer, som alltid hinner vi inte ut förrän det är mörkt på vardagar. Det var inte mycket att sanera, däremot var det cement blandat med stora stenar i hovarna, så det tog sin lilla tid. Hon fäller en del nu också och har blivit lite lurvigare.

Vi skrittade fram längs sommarhagen och en bit bort, sedan vände vi åter och skrittade till grusvägen börjar. Givetvis börjar Ariel trampa lite, hon vet ju att hon får galoppera sedan... Galopperna som sådan fungerade bra, även om fattningarna inte blev de bästa vi gjort. Ariel är lite för ivrig och jag är lite för slarvig. Men nu går det alldeles utmärkt att galoppera på lång tygel och när jag berömmer (och Ariel börjar sakta av) så är det bara att driva på så fortsätter hon galoppera.

Jag tror att hon börjat förstå att beröm inte är samma sak som att sakta av, för sista galoppen bortåt behövde jag knappt driva för att hon skulle fortsätta, trots att jag berömde i varje språng. Det tar sig! Träningsmässigt var hon piggare än förra veckans galopp, mindre flåsig men mer svettig. Nu var det ju en temperaturskillnad på ungefär tio grader, så jag är ganska övertygad om att värmen är boven i dramat. Ariel var glad när vi skrittade av i alla fall.

Åter i stallet blev det avsvampning och stretch, innan jag förpassade henne i hagen. Därefter var jag lat, då jag skulle tävla Hampus dagen därpå, och rafsade bara ihop utrustningen i sadelkammaren. Jag får väl betala för det när jag vill använda grejerna igen... ;-)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0