Generalrepetition

Ledsen att det inte blivit uppdaterat, men jag är superförkyld och orkar knappt sitta vid datorn. :-S

I förrgår var jag och Ariel på en riktig generalrepetition inför Lovisedal. Jag var lite halvseg redan då, men förkylningen hade inte brutit igenom så jag red på som vanligt.

Ariel hade precis ätit klart lunchen när jag hämtade in henne och hon var väldigt lätt att rengöra. Tänk vad ett litet bad kan göra. ;-) På med grejerna och så gav vi oss iväg. Planen var att rida genom Bälinge och förbi kossorna, för att se om grinden fortfarande var öppen.

Efter framskrittning tuggade vi på riktigt bra i trav, Ariel fick trava på långa tyglar och skötte sig alldeles utmärkt. Härligt! Jag tyckte att det gick i ett långsamt tempo, men sedan kunde jag konstatera att vi låg runt 12 km/h ändå. Framme hos kossorna så var grinden öppen, så vi fortsatte igenom, bort över ängarna och längs grusvägen mot Skuttungeby. Sms:ade med L om att vi var på väg, så efter stigen genom skogen och mera grusväg kunde vi skritta på asfalten in till L:s gård. Vi blev omkörda av bussen på den smala vägen, men Ariel reagerade inte. :-)

Framme hos L fick Ariel stå i stallet och vänta medan L sadlade Cole. Vi hade då ridit 9,2 km på 81 min dvs 6,8 km/h. Ariel stod lugnt och sov, sedan återvände vi på sista grusvägen tillsammans med unghästen Cole och red en bit på den innan vi vände samma väg tillbaka. Den lilla svängen blev 2,16 km på 21 min dvs 6,2 km/h.

Sedan fick Ariel sova i stallet en stund till (jag satt på hela tiden...) medan L bytte häst och gjorde i ordning sin nya häst Piaster och följde oss en bit på vägen hem. Först red vi samma väg som jag kom med Ariel, men framme vid korsningen där höger går till golfbanan, rakt fram går hem samma väg som vi kom och vänster går till ridskolan så tog vi vänster. Vi sade hejdå en bit längre bort och L red hem igen. Ingen utav hästarna verkade bry sig det minsta att sällskapet försvann.

Ariel och jag red förbi ridskolan och kunde förstås inte låta bli att galoppera på rakbanan. För första gången någonsin klarade jag av att sitta i sadeln och verkligen följa med i hennes galoppsprång, det var urhärligt! Hon fick galoppera på långa tyglar då hon snällt höll sig i lugn galopp. 17,76 km/h närmare bestämt. Fintjejen!

Sedan blev det skritt och trav på asfalten innan vi travade hela vägen tillbaka till Bälinge. Hon var lite mer taggad på hemvägen, så det gick inte att trava på långa tyglar. Men jag var ändå så nöjd med henne!

Det blev skritt genom Bälinge och resten av vägen hem. Ariel var pigg, pigg, pigg så hon är uppenbarligen redo för större utmaningar. Hemvägen blev 10,29 km på 96 min dvs 6,4 km/h.

Åter i stallet fick sig Ariel en avsvampning på de svettiga ställena och sedan linimentschampo på samma områden. Främst är det bogar, bringa och insida lår som blir svettiga. Hon var så nöjd, speciellt när vi stretchade igenom ordentligt också. Hon fick stå och torka medan jag mockade boxen, sedan fick hon gå in i boxen och äta sin middag, medan jag tog reda på all utrustning och gjorde i ordning nytt foder.

Hemam kunde jag konstatera att vi totalt ridit 21,65 km på 198 min dvs 6,6 km/h. Inte dumt alls! Räknar man bort fram- och avskrittningen blev det istället 7 km/h så vi känner oss redo för Lovisedal nu! Bara jag blir frisk...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0