Mjuk markkänning och busfrö i galoppen

Igår kom jag ifrån jobbet så pass tidigt att Ariel precis gått in när jag kom till stallet. Hon fick mumsa middag medan jag fixade med fodret. Blev lite trixande då hon skall stå inne fredag morgon eftersom hovslagaren kommer, så hon behöver frukosthösilaget inne medan hennes hagkompis skall ha sin del ute. Men jag tror jag fick ihop det. ;-)

Ariel fick sedan stå på skötselplatsen medan jag mockade och fixade foder. Sedan åkte utrustningen på. I och med att det var snöstorm igår också och det drivit enormt med snö överallt, så bestämde jag och M att vi skulle rida tillsammans i fårhagen istället för att ge oss ut på något äventyr på vägen.

Ariel var ordentligt på tårna då vi skrittade iväg, blåst är inte hennes favoritväder precis. Vi skrittade genom hela fårhagen och tillbaka och Ariel blev lugnare allt eftersom. När vi precis passerat grinden dråsade vi plötsligt omkull. Jag uppfattar det som så att Ariel (som fått snöstyltor) klev på en isfläck som inte syntes under snön och helt enkelt kanade omkull. Jag flög av och landade i tre decimeter djup pudersnö, inte så tokigt. :-P

Finaste tjejen ställde sig upp nästan lika fort som hon ramlade och stod sedan stilla medan jag kravlade mig upp. Hon fick sig en handfull pellets för att hon var duktig och stod kvar, sedan satt jag upp via en sten. Ariel stod helt stilla ända tills jag bad henne röra på sig igen. Så duktig!

Sedan höll vi oss i en sommarhage där vi var mer säkra på underlaget. M och Casilla jobbade lite mer i trav och galopp, medan Ariel och jag fokuserade på övergångar. Främst mellan skritt och trav, men även skritt och halt. Hon gillar verkligen att jobba med huvudet, och hon var så himla fin! Vissa stunder var det form både i skritt, trav och övergång. <3

Första gången jag bad om galopp fattade hon snällt, sparkade rejält bakut och fortsatte sedan galoppera. Jag tog i tyglarna direkt (reflex från min sida) varvid hon på bara några språng stod stilla. Duktigaste tjejen! Det gör ju att jag vågar galoppera henne lite mer fritt, eftersom hon nu visat att hon verkligen tar förhållningen på ett bra sätt.

Sedan galopperade vi några långsidor i hagen, jag tyckte vi fick en riktigt trevlig, lugn galopp och jag var så himla nöjd med henne! Skrittade av ett par varv och sedan fick hon återvända till stallet. 35 minuter var vi ute och hon var allt annat än trött. Så nu blir det lite tuffare jobb även i dressyren. Dags att börja rida för tränare igen! :-D

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0