Skritt i turbofart

Igår var det en ganska rund Ariel som jag hämtade in från hagen. Det märks att hon sväller ut nu när gräset är färskt med hög vattenhalt.

Började med att borsta av henne med rotviskan, men på grund utav värmen har hon börjat fälla rejält igen, så det var bara att byta till svettskrapan och dra bort så mycket päls som möjligt. Ariel verkade väldigt nöjd, även om hon ville visa var någonstans jag skulle klia. ;-)

Efter hovkratsning åkte utrustningen på och eftersom vi bara skulle skritta så blev det sidepull. Satt upp och Ariel var verkligen supertaggad när vi skrittade iväg mot farliga villaområdet. Vi tog oss förbi det med en del uppmuntran från min sida, men det var en spänd dam. Undrar om hon någonsin lär sig... Eftersom M ridit i klätterbacken i torsdags så gick vi direkt in på slingerstigen istället.

Ariel trampade på bra och bjöd upp i trav ett par gånger som jag fick dämpa. Sedan skrittade vi längs åkerkanten och ut på asfaltsvägen några meter. Därefter var det mer grusväg innan vi hittade stigen i skogen som så småningom leder till golfbanan. Ariel var dock inte så förtjust, hon tyckte underlaget var läskigt. Det var vattenblandad lera, ganska uppenbart att hon hade dåligt med fäste. När vi plaskat på ett tag gav även jag upp, vi får prova den där vägen till hösten istället när det torkat upp bättre under sommaren.

När vi vände så blev det ännu mera turbohäst, jag fick rida med korta tyglar för att kunna dämpa henne när hon smög upp i trav hela tiden. Men när vi väl var ute på grusvägen igen så gick det att skritta mer normalt. Vi tog asfaltsvägen hem hela vägen, så hon fick jobba på lite mer på hårt underlag.

Tillbaka hemma blev det stretchning och avduschning innan hon fick återvända till hagen. Jag mockade, fixade foder och förberedde för intag innan alla hästarna fick komma in i stallet. Sist tog jag in Ariel, som tyckte det var ganska onödigt att komma in.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0