Summering av 2014

Vilket år vi haft jag och Ariel! Man kan verkligen säga att 2014 var fantastiskt, en sådan utveckling vi gjort! :-D
 
Januari
 
Ariel vilade fram till slutet på månaden då hovslagaren gav sitt godkännande för igångsättning i skritt. Underbart! Hann med att rida fyra pass på en glad, pigg och väldigt arbetsvillig häst. :-)
 
 
Februari
 
Vi fortsatte med igångskrittningen, varannan dag på vardagarna och så bägge helgdagarna. Ariel fortsatte att vara superpigg på hemväg, det ligger lite i hennes natur. ;-) Tränade även lite klickers, vilket var riktigt roligt. 
 
Mars
 
Skrittade hela månaden, med allt mer dressyrfokus fast ute i skogen förstås. Ariel tyckte det var riktigt roligt med jobb, inte bara skritta rakt fram på lång tygel. 
 
April
 
Vi skrittade på några dagar innan Ariel flyttade till inackorderingsstall och därmed avvande Ricky. Hon fick vara ledig och landa på nya stället ett tag, innan vi fortsatte skritta och även började med lite travpass. :-) Vi tränade lite bruksridning inför tävlingen i juni. 
 
 
 
Maj
 
Vi fortsatte rida ut i skritt och trav, samt träna bruksridning. Ariel tyckte det var så skoj, men ännu roligare blev det när hon fick börja galoppera ute! I mitten på månaden gick hästarna ut på bete dygnet runt, det var härligt för oss bägge. :-)
 
Juni
 
Vi inledde månaden med att debutera i bruksridning. Fick ett U på muren (då jag inte ville belasta Ariels hovar med hoppning ännu) och några poängavdrag för ryggning och skrittbommar. I övrigt godkänd på alla hinder. :-) Så roligt! Vi kom fyra av tolv och fick rosett. I mitten av månaden fick vi äntligen börja jobba på böjda spår, så vi tränade för P tre gånger med framsteg varje gång. :-)
 
 
Juli
 
Vi red totalt fyra dressyrträningar för P, där fokus främst låg på programridning inför vår första dressyrtävling. I början av månaden var vi med på ridlägret där vi red två pass per dag. Vi hade så skoj och lärde oss massor! Vi hoppade våra första språng sedan mitten av maj 2012. Ariel bjöd mot hindren och jag behövde bara styra. Sedan var vi även med på hoppträning för P, inför hopptävlingen. På tävlingen red vi felfritt både i grundomgång och omhoppning i klassen 60 cm, men vi var långsamma i omhoppningen och blev inte placerade. Det gjorde dock inget, för Ariel var fantastisk i alla fall! Vi fick besök av en fysioterapeut/sadelutprovare som masserade igenom Ariel och provade ut drömsadeln för hoppning. En sadel som både Ariel och jag älskar.
 
 
Augusti
 
Vi red en dressyrträning och en hoppträning för P. Hade lite bekymmer med prestationsångest inför tävlingen, men det släppte tack och lov innan tävlingen. Vi genomförde vår första dressyrtävling med bravur, Ariel var fokuserad på mig och jag red hela tiden. 49,310 % i LB:1. Sedan var det hopptävling i stallet igen, den här gången startade vi en Clear Round på 50 cm. Felfritt så vi fick rosett! :-) Vi tränade en del visning vid hand, inför premieringen och en del programridning på egen hand inför nästa tävlingsstart. Sedan åkte vi 20 mil till Wången, genomförde ridet bruksprov och visade vid hand. Ariel blev AB-premierad med 41 poäng. Så stolt över henne!
 
 
 
September
 
Vi red en dressyrträning och två hoppträningar för P. Vi tävlade vår andra tävling någonsin, en LB:2 där vi fick 53,333 %. Ariel var lika nervös som första tävlingen, så vi behöver helt klart komma ut mer och få rutin. Jag var även borta en del i september, så Ariel fick vila några veckor. Jag passade på att vaccinera henne mot influensa, så hon får tävla nästa år också. :-)
  
Oktober
 
Vi red fem dressyrträningar och två hoppträningar för P. Hela månaden var ett stort velande kring om jag skulle ställa av Ariel eller inte, egentligen brukar vi trappa ned arbetet i oktober för att sedan vila i november och december. Men i år ville jag inte riktigt. ;-) Så Ariel klipptes och vi fortsatte med lite träningar. Jag kom också äntligen till skott och provade nya selen på henne (eh, köpt i maj...) även om vi inte tömkörde något.
 
 
November
 
Vi red tre dressyrträningar och en hoppträning för P. Jag fortsatte att vela lite kring att hålla igång eller inte, det blev enbart träningar jag red denna månad, sedan tömkörde jag även två pass. Ariel fick en genomgång av massören U, som tyckte det var bäst att hålla henne varm i vinter. Hon var lite öm på ett ställe på ryggen, så jag fick order om att massera och stretcha varje dag.
 
December
 
Märkte att Ariel ömmade i bröstmuskulaturen och sedan även i nedre bukmuskulaturen. Vila för säkerhets skull, förutom en promenad, lite lösgalopp på ridbanan och ett par uppsuttna pass. Sedan var hon även luciahäst i årets luciatåg, det tyckte hon var nervöst men spännande. ;-) Veterinären kom ut och gick igenom henne samt tog blodprov, men förutom att hon fortfarande ömmade kunde han inte hitta något fel. Blodprovet visade inget spår av infektion.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0