En helt otrolig upplevelse

Igår kom en fysioterapeut och sadelutprovare till stallet. U masserade Ariel och använde laser på vissa punkter. Hon var lite öm på vänster bog och bakdel, samt lite stel i ländryggen, men det blev mycket bättre efter genomgången. :-)
 
Ariel njöt något ofantligt, det var så härligt att se. U var bra, men jag saknar förstås min älskade S som jag kunde bolla alla möjliga funderingar och frågor med. U stretchade igenom Ariel efter genomgången, men jag fick inga förhållningsregler eller tips om övningar att göra. Jag fick inte ens veta om jag skulle tänka på något särskilt kommande dagar. :-S
 
Sedan kollade vi på sadlar. Jag hade med mig bomlösa sadeln, samt bägge hoppsadlarna (Hampus Prestige och Hampus gamla Ideal Crown som Ariel fått låna). Bomlösa låg perfekt, så den kan jag lugnt fortsätta rida i. Jag vet ju att hon trivs med den och musklar sig bra, men det är ändå skönt att ha den kollad. Prestigesadeln blev alldeles för böjd, så synd för jag älskar hur jag sitter i den sadeln. Sitter mycket sämre i Ideal Crown, men den låg hyfsat på Ariel i alla fall. Den är lite för bred, dvs hon har smalare rygg än sadeln, men U tyckte den var helt okej att rida i 1-2 gånger/vecka.
 
Vi gick ut till ridbanan och provade ett par av hennes sadlar också. Jag beskrev lite hur jag upplever när jag rider i Ideal Crown, jag känner mig instabil och som att jag hamnar i stolsits väldigt lätt. Provade sedan den första hoppsadeln hon hade. Ariel jobbade fint i trav och galopp, men jag fick samma känsla som i Ideal Crown. U förklarade att sadeln var för stor för mig och att det säkert var samma bekymmer med Ideal Crown. Dvs 17,5" blir för stort för mig med mina korta lår.
 
Satt av och bytte till den andra sadeln. Blev helt chockad över känslan. Plötsligt satt jag i sadeln, inte ovanpå, jag följde med i Ariels rörelser och benen var stilla längs hennes sidor. Jag kunde ha skänklarna intill och kände mig så stadig. Svårt att förklara, men det var en känsla av att hitta hem. Ariel blev piggare direkt och fattade galopp istället för att öka traven när jag lade till skänkeln. Hon sparkade bakut och hela hennes varelse svarade på min glädje med en egen glädje. Vi delade känslan av att det var lätt, enkelt att röra oss tillsammans. <3
 
Hoppade ett hinder på ett par sockerbitar och till min förvåning bockade Ariel efteråt. Det har hon bara gjort vid löshoppning tidigare. U tyckte också det såg fantastiskt ut, det var enorm skillnad på min sits. Även M som kommit förbi med Miranda för att kika lite blev förtjust över Ariels glädje. Jag kunde inte sluta le och det var självklart att vi skulle kosta på oss sadeln! 
 
Tydligen var bommen ganska flexibel, så det i kombination med min förbättrade sits och den uppmjukande massage måste ha gett Ariel en riktigt härlig upplevelse. Glad var hon i alla fall. :-)
 
Sprayade henne med flugspray och smorde in juvret innan hon fick återvända till hagen. Ingen mer ridning blir det i Ideal Crown, utan nu väntar vi spänt på vår nya Trainer's Professional. 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0