Galopp i backe och fotbad

I lördags red jag ut en lite tuffare runda på Ariel. Vi red uppför berget och hon fick galoppera hela tiden förutom när det gick nedför. Tjugo galoppsprång innan övergång till trav och byte av galopp. Höger är helt klart lättare, men jag tycker att vänster känns kraftfullare på något vis. Jag behöver, som alltid, bli tydligare i min hjälpgivning.
 
På hemväg blir hon mer taggad och då kan jag koncentrera mig mer på min egen sits och mindre på att driva. Det känns fantastiskt bra att vi kan rida ut och galoppera både längre och kortare sekvenser utan att hon tappar fokus. :-)
 
Vi avslutade med att skritta ned till sjön och bada fötterna. Hon är lite torr i hovarna nu när det varit så varmt, så några minuters fotbad tror jag är nyttigt att försöka hinna med ofta. Även om Ariel inte riktigt förstod vitsen med att stå stilla och vänta. 
 
 
Red för övrigt på sidepull för första gången på evigheter. Det var inga problem, men hon får längre reaktionstid på förhållningar. Funderar på om sidepullet var för hårt spänt, så det inte blev tillräckligt tydliga eftergifter. Skall justera och testa igen längre fram. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0