Bra men lite osäkert ändå

Igår fick vi vara med på ungdomarnas ridläger när de hade hoppass. Allt för att hinna hoppa mer innan tävlingen nästa fredag. 
 
Skrittade fram en längre stund, bland annat skrittade jag igenom LC:1 som kändes helt okej. Sedan fick vi trava fram på tre bommar innanför spåret, göra en volt runt ett hinder och över bommarna igen, göra en övergång ned till skritt och upp till trav, över tre bommar till, ny volt runt ett annat hinder och över bommarna igen. På andra långsidan blev det eget arbete, där gjorde jag tempoväxlingar i trav för att väcka Ariel lite. ;-) Men hon gjorde övningen helt okej redan från början. 
 
Fortsatte sedan med galopp istället för skrittövergång, så andra serien bommar blivit en bomhög istället och så blev det en galoppvolt. Ariel var lite ofokuserad först och skulle prompt gå ned i trav efter bomhögen. Men med lite envishet från matte (skänkla kanske?) så blev det successivt bättre galopp. Till och med så jag slutade greja med yttertygeln så förbaskat mycket. Heja!
 
Vi fick sedan hoppa ett koppelräck i trav några gånger. Ariel var fortfarande inte riktigt med, så första "hoppet" klev hon bara över. :-P Fick lära mig på ft-lägret att det betydde att hästen inte var tillräckligt framme för skänkeln, så lite peppning och på det igen, så hoppade hon SUPERFINT. Kände verkligen hur hon välvde ryggen under mig. <3 Fick komma några gånger till då P tyckte att piloten inte var helt med på när Ariel skulle hoppa av. ;-)
 
Hoppade sedan koppelräcket från andra hållet, med fortsättning över en oxer rakt fram. Inga som helst bekymmer där, så vi fick istället gå vidare till att hoppa ett koppelräck på diagonal och så böjd linje över första koppelräcket igen. Det var däremot svårare... Jag fick inte riktigt till vägen och Ariel hoppade av alldeles för nära. Fick instruktioner från P hur jag skulle ändra vägen, men Ariel hoppade ändå av nära på bägge hindren. Hm...
 
Avslutningsvis fick vi hoppa bana. För att träna lite mer på tävlingssituation fick Ariel och jag dels hoppa först och dels hoppa två hinder vi inte fått hoppa innan. Nyttigt! Så vi började på ett koppelräck på diagonal som vi inte hoppat tidigare, genom kortsidan och över koppelräcket och oxern på långsidan. Genom andra kortsidan och över de två koppelräcken på diagonal + böjd linje som vi haft bekymmer med innan. Genom kortsidan och på diagonalen över det första koppelräcket igen (dvs det som vi alltså inte tränat på innan), genom andra kortsidan och över en oxer vi inte hoppat tidigare på andra långsidan. Totalt 7 språng och alla låg på 80 cm. 
 
Vi tog oss igenom banan helt godkänt, fick ta ned henne i trav vid något tillfälle när hon inte bytt till rätt galopp och så fortsatte hon med att hoppa lite nära koppelräcken. Fick inget riktigt flyt i och med det, men å andra sidan bjöd Ariel fantastiskt bra på hindren. Himla härlig känsla! <3
 
Joggade av en superfin tjej som verkligen kändes mjuk och lösgjord. När de andra sedan skrittade av ute pratade jag med P om träningen. Vi var rörande överens om att Ariel helt klart är lite osäker på höjden nu. Inte så att hon inte hoppar, underbara häst, men hon kryper nära och får lite tokiga språng ibland. På grund av det och att P vet hur jag är när jag tävlar (även om jag säger att vi bara "tränar" när vi tävlar, så vill jag ju ha en bra känsla), bestämde vi i samråd att inte tävla redan i höst. Ariel behöver bli tryggare på höjden och tycka att det är enkelt och roligt innan vi ger oss ut på andra banor. 
 
Det kändes skönt att vi var överens och vi nu kan fortsätta med roliga träningar utan att jag känner stressen att alltid behöva hoppa bana på 80 cm när vi tränar. Vi har gjort enorma framsteg på kort tid, men vi behöver inte skynda vidare utan kan faktiskt få bli bra på den här nivån innan vi fortsätter. Känns så bra med P som sätter fingret på min känsla, så jag inte behöver vara förvirrad. Den känslan jag hade på förra träningen, den skall vi ha oavsett bana/svängar, då är vi redo att ge oss ut på riktigt. 
 
Ariel fick sig en dusch och tvätt av svansen när hon kommit hem igen, det var väl inte superuppskattat när det regnade samtidigt, men i alla fall svansen vill jag ha ren på dressyrtävling. :-P
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0