Lösgöra på grusväg

Red ut med Ariel längs Storgatan, det gäller att passa på innan älgjakten börjar... Skrittade fram på lång tygel först, därefter kort tygel med halter, ställa i nacken och göra skänkelvikningar. Hon blev fantastisk fin av det arbetet. Sedan jogga igång i trav med samma tänk, dvs övergångar till skritt, ställa i nacken och skänkelvikningar. Fortfarande något efter med bakdelen i skänkelvikningarna, men som uppvärmningsövning var de helt okej. Sedan var hon så himla, himla fin i traven. <3
 
Där någonstans öppnade sig himlen och regnet vräkte ned. Skoj... Då blev det också tydligt hur sönderkörd Storgatan blivit. Trist, det gör ju att jag inte kan rida där längre. Jag tyckte det var synd om Ariel när vi galopperade (jag stod i lätt sits) och hon då och då hamnade i något hjulspår och tappade balansen. Det bäddar ju inte precis för att få en balanserad och avslappnad häst precis. :-(
 
Jobbade sedan mest i skritt och trav, med att få snabba reaktioner på små hjälper. Mycket övergångar halt-skritt-trav, hon blev verkligen härligt lyhörd av arbetet. Jag kortade upp tygeln lite mer än vanligt och jag tror faktiskt det är något jag behöver göra oftare. En tydligare ram och rejält med driv i bakdelen gör underverk för hennes arbetsform. <3
 
Joggade av en mjuk, nöjd och avslappnad häst, innan vi skrittade på lång tygel sista kvarten hem. Så härlig runda och det kändes riktigt bra inför morgondagens träning. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0