Motorstopp

Igår var jag så besviken, så jag lät bli att skriva någonting. Skall försöka att vara lite mer objektiv idag, även om det är svårt. 
 
Tidigt igår morse åkte vi iväg till Strömsund för tävling. Ariel skötte sig bra både vid lastning och urlastning, även om hon var lite ivrig att få kliva ut. Promenerade omkring och kollade in tävlingsplatsen en stund, innan det var dags att göra i ordning och sitta upp. 
 
Skrittade fram på slingrande stigar i skogen, så skönt för Ariel att få fokusera på något annat än alla andra hästar. Hon slappnade av successivt och började kännas nöjd. Red sedan till stallet, där fick jag sitta av och gå med henne genom stallet för att komma till ridhuset där framridningen var. 
 
Enligt reglerna skulle det vara max åtta hästar samtidigt i ridhuset, så jag antog att det inte var något bekymmer då jag startade som nr sex, men strax efter att jag suttit upp igen kom det in ett par hästar som promenerades (!) och då blev vi nio ekipage. Sedan hjälpte det inte när vissa inte verkade kunna ridhusreglerna, så det skrittades på spåret bland annat... Tur för mig att jag inte tävlar på OS-nivå. ;-) Ariel och jag kunde ändå värma upp helt okej, vi joggade runt en del och jag försökte få henne att slappna av även med en massa andra hästar. 
 
Det gick bättre och bättre! Efter lite galopp i lätt sits satte jag mig ned och såg till att hon var i ramen, då jobbade hon i form och kändes mycket mer fokuserad än jag trodde var möjligt. Härligt! Varvade med skrittpauser, men vi hann faktiskt till och med med en galoppvolt med tillhörande ökning till mellangalopp. Kändes fantastiskt bra när vi skrittade ut till collecting ring. 
 
Däremot har jag lite svårt för hur jag beter mig där. Skritta på lång tygel? Skritta på kort? Försöka hålla Ariel alert eller bara låta henne vara? Testade igår att jobba på i skritten, men det blev mest tjafsigt. Inte ens skänkelvikningarna blev bra, utan mest sidleds utan motor. Suck!
 
In på banan och fram i snabb trav, försökte få fram henne massor medan jag red lätt runt banan. Visade henne domarbilen och den var inga bekymmer att ta sig förbi. Gjorde halt, men det var visst dumt, för sedan hade jag supersvårt att få upp henne i trav igen. Seg som kola. :-(
 
Fick startsignal och första delen i programmet (trav) gick riktigt hyfsat. Hon var för öppen i formen, men jag vågade inte mixtra någonting eftersom hon faktiskt gick framåt ganska så okej. Inte så mycket ökning i traven, men ändå så det blev en viss temposkillnad. Skritten kändes bra, men även där vet jag ju att hon kan skritta på så mycket bättre med mer motor. Men fram till galoppen var jag så nöjd med henne (och vi hade fått 55 % så långt). 
 
Tog lite för lång tid att få upp henne i trav igen och sedan försökte jag fatta galopp. Började redan i hörnet så hon inte skulle fatta fel galopp, men det spelade ingen roll. Fick inte någon galopp. Försökte, försökte och försökte. Travade runt i femtonmetersvolten och sedan snett igen. Ingen galopp alls. SUCK!
 
Samma sak i höger varv, men halvvägs genom volten började hon faktiskt galoppera. Lyckades hålla igång galoppen genom diagonalen, men någon ökning blev det förstås inte. Sedan kunde hon inte öka till mellantrav heller, men halten blev förstås fin vid domaren. Stå stilla trivs hon med... Uppridningen gick okej och sedan kunde jag skritta ut på en häst som nästan inte kunde gå framåt. Var så ledsen och besviken att hon återigen bara dog på banan. Vad är det för vits med att åka iväg när hon inte tycker det är kul utan bara står emot? Blir irriterad på henne också (vilket förstås är fel) eftersom jag vet att hon kan så mycket mer än hon visar på banan. 
 
Funderade på om hon kanske var trött, men testade att jogga av henne på framridningen. Hon travade med härligt tryck och i form utan något spår av trötthet, testade tom att fatta galopp och då ökade hon självmant galoppen på diagonalen. Suck och dubbelsuck. 
 
Gjorde i ordning henne och lastade in utan några bekymmer, sedan åkte vi hem igen. Hon var nöjd att vara hemma, speciellt som hon fick gå ut i hage direkt vi kom hem. 
 
Själv behöver jag ta mig en rejäl funderare på vad det är vi håller på med och om jag verkligen vill fortsätta med den här tortyren. Det är inte roligt överhuvudtaget och jag har ju häst för att ha roligt med...

Kommentarer
Postat av: Emma

Jag har inte riktigt hängt med i hur mycket du har tävlat med just Ariel men jag tycker att det låter lite som att hon drar nytta av tävlingsmomentet särskilt eftersom hon gick så fint efteråt. Att hon blivit lite show smart helt enkelt och vet att du inte kommer att rida likadant på tävlingsbanan som du gör hemma och alltså behöver hon inte anstränga sig riktigt.

Nu vet jag inte riktigt hur det var med spö om man fick ha det men i dina kläder hade jag tagit en diskning om det är så att man inte får ha det. Blir det någon skillnad om du rider fler klasser? Är hon likadan på en pay and ride/träningstävling eller vad det nu kan kallas? Om hon är likadan då är det kanske smart att rida några sådana och ha spö och/eller sporrar för att påminna om att om du ber om galopp så är det galopp som gäller.

Jag förstår att du inte tycker att det är roligt men jag tror nog att de flesta av oss hamnar i sådana här svackor ibland.

Svar: Jag har en plan för nästa tävling om vi säger så. ;-) Tyvärr är det ingen pay and ride i närheten som passar in i schemat, men då vi red hemma på tävling var hon ju mycket bättre, så jag tror det är tävlingsbanan som gör skillnad.
Men det är bara att bita ihop och försöka igen...
Ariel 3525

2015-08-09 @ 15:48:26
URL: http://emmashasteri.blogspot.com
Postat av: Sophie

Jag håller nog med ovanstående talare. Det låter precis som om Ariel drar nytta av själva tävlingsmomentet. Hon VET att du inte kommer åt henne på samma sätt som annars. Hästar är av naturen lata och vill gärna inte göra mer än absolut nödvändigt.
Vi har omvänt ptoblem med Annie. Vårt mönster går bara i galopp och hon dundrar iväg utan att lyssna eftersom hon vet att vi inte kommer åt henne. Man rider aldrig på tävling som man gör hemma. Vi använder oss av s.k skolningsklasser. För att rida en klass riktigt bra och på höga poäng så behöver man sedan rida 4-5 skolningsklasser för att tala om för hästen att det inte är ok att sätta iväg helt självständigt utan lyssna på sin pilot.
Just det där att Ariel gick så int efteråt talar mycket för att hon blivit showsmart. Och det är ju roligt att ha en smart häst. ;)

Kämpa på så ska du se att det kommer lossna för er. Ni har ju faktiskt inte varit igång så värst länge. <3

2015-08-11 @ 13:13:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0