Bra och lite mindre bra

Idag åkte vi till Nyland för lite programridning. Hon lastade sig själv både dit och hem, så skönt att hon bara kliver på. <3 Började med att skritta ut på lång tygel, sedan kortade jag upp tygeln och jobbade med tempoväxlingar, halter och skänkelvikning. Fick till några helt grymma tempoväxlingar, när hon är fokuserad på mig kan vi verkligen leka med nyanserna utan att jag behöver göra något annat än "tänka" (dvs förmodligen ändra lite med sitsen). Så häftigt!
 
Hon var dock rätt så ofokuserad överlag och ville ha koll på annat än vad matte var intresserad av. På ridbanan fortsatte vi därför med skrittövningar, på volten ställa inåt och utåt i nacken (inga bekymmer) och att forma sig. Lade sedan till övergångar till trav och när de kändes bra fick hon fortsätta i trav, med voltarbete och ställa utåt-inåt i nacken. En del sidvärts blev det automatiskt på volten också, när hon inte riktigt följde spåret. Hon blev så fin! 
 
Gjorde några fattningar, med fokus endast att rulla på i galoppen. Kändes helt okej, även om avsaktningarna fortfarande är en rätt stökig affär. Hon började sedan fåna sig och försöka kika på någonting utanför ridbanan, varvid jag blev lite mer nitisk än vanligt och krävde fullt fokus på matte. Flera övergångar trav-skritt-halt-skritt-trav innan jag var nöjd med hennes fokus på mig (hon blev lite småsur först, men superfin!) och lät henne pusta på lång tygel. Det hon hade försökt kika på visade sig vara en tjej från stallet som gick utanför ridbanan med en IKEA-kasse. :-P
 
Efter paus red jag igenom LC:1. Hon kändes rätt stretig och stel, trots att hon var fin innan. Travdelen var ok, skrittdelen likaså, men galoppen är fortfarande superjobbig och efter den blir hon även spänd i traven. Men hon genomförde programmet efter bästa förmåga och mer kan jag inte begära. 
 
Skrittade ett varv innan vi red igenom LB:1. Här var hon ännu värre, förvisso gjorde hon helt ok travökningar och volterna i trav var fina, skritten tappade hon lite driv i och galoppen kändes mest som en mardröm. Fick göra om första ökningen på diagonalen då jag tyckte att hon vinglade så mycket + att hon bröt av långt innan bokstaven. När jag höll om ordentligt med benen gick det bättre, men sedan var hon så uppjagad att hon bröt av i volten till vänster. Sista travbiten var hon plötsligt kanonfin, så det går verkligen i vågor... :-P
 
Men jag försöker intala mig själv att vi tävlar för att träna på att tävla, hon behöver slappna av och sluta vara nervös på tävlingsplatser och jag behöver rutin på att komma iväg på tävling. Samtidigt har jag en liten röst i bakhuvudet som viskar att hon förstås måste få bättre poäng än i fjol. Men den rösten försöker jag ignorera. ;-) Joggade av henne bitvis superfin och bitvis ofokuserad, sedan fick hon skritta av ute innan vi åkte hem. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0