Framåt! Vidare! Äventyr!

Idag gjorde jag någonting jag tänkt göra väldigt länge. Ariel och jag red till Nyland och hem igen, för att mäta de två kvarvarande vägarna dit. 
 
Vi skrittade iväg längs skoterleden, Ariel kände så väl igen sig och taggade upp. Galopprace matte! Funderade på varför hon var så igång, tills jag insåg att senast vi red ut var 20 juni (!), förutom när jag skrittade ut med M på Matilda 3 juli när hon stod i Nyland... Att vi dessutom red där vi sist galopperade det fortaste vi kunde, hjälpte förstås inte. ;-) Vi galopperade lite på skoterleden, men inte så fort. Jag ville inte riskera att trötta ut henne. 
 
Fortsatte sedan ned till asfaltsvägen och uppför en annan grusväg. Den mynnade ut i Pilgrimsleden och det var den vi följde hela vägen till Nyland. Vi skrittade en del, men det blev även trav och galopp där underlaget var bra. Fick stanna och konsultera kartan ett par gånger, men den stämde inte superbra, så jag var ganska säker på att vi red fel. Fick lämna leden en bit då det fallit ett par träd rakt över, men Ariel är ju så terränggående så det gjorde ingenting. :-P 
 
När vi sedan kom fram till vägskälet som jag kände igen från tidigare uteritter, då blev jag lugn. Härifrån hittar jag lätt till Nyland. Ariel hade vetat ända från att vi vände in på Pilgrimsleden vart vi skulle, så hon var exalterad mest hela tiden. ;-) Stor skillnad på henne idag jämfört med på tävlingen, hade hon varit såhär då hade hon fått omdömet "överilad" hela tiden... :-D
 
Framme i Nyland konstaterade jag att vi ridit 7,24 km så den vägen var helt klart längre än den vi ridit innan (som var 6,6 km). Startade sedan om runkeeper och så gav vi oss iväg igen. Ariel var lite motvillig första biten, men när vi kom in på en ny väg (gräsvägen som mynnar ut i Hammarvägen) blev hon väldigt exalterad igen... Den hästen och nya vägar... :-P Vi tuffade på rätt glatt i trav och galopp, tills det blev för blött underlag och endast skritt fungerade. När vi kom ut på Hammarvägen blev det galopp uppför alla de branta backarna. Rätt så snabb galopp bitvis, men jag visste ju att vi snart var hemma och Ariel behövde verkligen få utlopp för all energi hon lagrat. Grymt roligt var det att få susa fram!
 
När vi kommit upp på krönet blev det skritt nedför och så joggtrav fram till avtagsvägen till Storgatan. Sedan skrittade vi hela vägen hem, så Ariel andades normalt när vi var hemma, även om hon var rätt så svettig. Den vägen visade sig vara 6,25 km, så den gamla vägen som jag brukade rida med Habina är alltså den som är kortast. Men det var en rolig långtur vi gjorde, totalt 13,5 km med en häst som bjöd framåt nästan hela tiden. Tror vi skall försöka rida den minst en gång i månaden framöver! :-D
 
Efter dusch fick Ariel gå ut på ridbanan och beta tillsammans med Ricky. Det var uppskattat, hon verkade väldigt trött men nöjd efter vår tur. :-)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0