Studsa i trettiogradig värme

Idag var det supervarmt igen, men nu fanns det inga ursäkter kvar. Hindren var redan klara, bara att rida. ;-) Red fram ute, men med en mycket tydligare plan än tidigare. Började med att skritta på lång tygel, sedan kortade jag tygeln och krävde jobb. Tempoväxlingar, halter, skänkelvikning och ställa i nacken jobbade vi med. Ariel var duktig men lite ofokuserad.
 
När vi kom ut på grusvägen (red på stigen förbi sommarstugan) blev det även travjobb, tempoväxlingar samt övergångar till skritt, vi kunde tom fokusera förbi farliga huset. :-D
 
Framme på ridbanan galopperade jag ett varv i varje galopp, med skrittpaus emellan. Sedan började vi med första övningen. Galopp rakt fram innanför spåret, över en bom, två språng, över lågt cavaletti (20-30 cm), två språng, över en bom och först därefter svänga. 
 
Det var lite varierande resultat, ofta höll hon linjen riktigt bra, men ibland var det vingel. Sedan hade jag gjort det ovanligt svårt genom att lägga ut korta bommar, dvs före och efter cavalettit skulle hon pricka bommar som var 1,75 m istället för 3 m...
 
Bytte varv och var även noga med att låta henne pusta emellanåt. Sedan gick vi över till studsserien. Hoppade först endast ett av hindren, en gång i vardera varv. Höjd 50 cm. Jag var noga med att vi kom i en bra trav, med lite tryck i, så det blev galopp efteråt. Satt sedan av och höjde upp andra hindret. Kunde konstatera att Ariel var helt sjöblöt i svett... Fick lite dåligt samvete, men hon var superpigg när jag styrde mot serien igen. ;-)
 
Hoppade tvåstuds en gång åt vardera håll, innan jag satt av igen och gjorde om till trestuds. Även där blev det en gång åt vardera håll och sedan var jag så nöjd med oss att det fick räcka (heja, det tar sig!). Skrittade av en mjuk och fin Ariel, som belöning fick hon dessutom gå ned till sjön och plaska lite. Det var uppskattat, för första gången började hon slå med frambenen, först vänster och därefter höger. <3
 
Duschade av henne innan hon fick gå ut i hagen igen. Nöjd häst, nöjd ryttare. :-D

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0