Hoppa i snö

Igår kom det regn följt av blötsnö under förmiddagen, så jag lade ribban rätt lågt när jag satt upp och skrittade till ridbanan. Ariel fick styltor redan efter några meter... Inte skoj, men inte mycket att göra åt. 
 
Började med att rida en åttvolt över ett litet plank (20 cm). Det var väldigt jobbigt tyckte Ariel att lyfta på fötterna. :-P Efter några varv gick vi över i trav och då blev det så avancerat (haha), så hon rev planket. Men jag iddes inte sitta av och lägga upp det igen, utan hon fick fortsätta att kliva över ett halvt nedrivet plank. Det gick bra det också, det handlar ju mest om att få något att kliva över och få en mittpunkt i åttvolten. Underlaget kändes ändå ok, men inte så att jag vågade mig på att galoppera.
 
Bytte sedan övning till att trava över fem cavaletti på 24 cm där mellanrummen var på 90 cm, dvs ganska kort trav (vilket är medvetet, hon behöver jobba med att korta upp traven). Det var en hel del islag när vi travade över, men hon jobbade ändå på bra. Gjorde den fyra gånger, sedan fick hon skritta och pusta medan jag funderade över om jag skulle våga hoppa. 
 
Oxern låg på 50 cm med lång anridning och långt även efteråt. Jag hade medvetet placerat den på bästa underlaget, så den skall kunna stå där hela vintern. Beslöt mig för att testa att ta det i trav först för att känna av underlaget. 
 
Ariel tog tag i hindret på ett utmärkt sätt och hoppade genom ryggen på ett ännu bättre sätt än tidigare. En riktigt härlig känsla, det var ett härligt språng och kändes mycket högre än 50 cm. Underlaget fungerade bra, så vi red emot igen men i galopp. Det blev ett ännu härligare språng, sådär så glädjen bara skjuter igenom kroppen. :-D Ariel kände av det också, för hon gjorde ett mini-bocksprång efteråt och krängde med halsen som hon bara gör när hon är extra glad. 
 
Hoppade en gång till i galopp med samma fantastiska känsla och när jag även fick en bra galopp, övergång till en fin trav och höll igång traven igenom svängen, så kände jag att det räckte för den här gången. Så några meter med trav på en lösgjord och nöjd Ariel och sedan blev det avskrittning. 
 
Förbaskat roligt att få hoppa igen! Jag känner mig verkligen hemma i hoppsadeln. Hoppas det kommer gå att hoppa även under vintern. :-)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0