Kurs borta, pass 1

I söndags kom det en b-kortslastbil med påkopplad transport in på gården. Det var M, A och E som skulle på kurs i Strinne. Eftersom de hade en plats över i lastbilen, så kunde jag inte motstå att följa med. :-) Så Ariel fick kliva in i lastbilen bredvid en häst hon aldrig träffat tidigare. Men hon är ju cool och resvan, så det var inga bekymmer. <3
 
Framme i Strinne gjorde vi i ordning hästarna till dressyrpasset. Ariel tittade på allt möjligt men var lugn ändå. Jag bara älskar hur hon är 100 % trygg med mig och litar på att vi ska ha roligt även på nya ställen. Satt upp och skrittade runt lite innan vi gick in på ridbanan. 
 
Vi fick göra två övningar, med mycket skrittpaus emellan då vi gick igenom sitsen och hjälper. Den första övningen var på 20-metersvolt där vi skulle göra tempoväxlingar i trav. Ariel jobbade på riktigt bra och kände sig trygg i att hon gjort i princip samma övning dagen innan. Skillnaden här var att det var längre stunder i respektive tempo. Vi red bara i vänster varv, sedan var det skrittpaus innan vi bytte övning. 
 
Övning två var dogleg, dvs vi skulle runda en dunk som stod utställd och sedan rida innanför ett par utlagda bommar, för att sedan rida ut igen och runda nästa dunk. Hela tiden i arbetstrav. Jag fick inte riktigt till vägarna som jag ville (tyckte det kändes osymmetriskt på något vis), men Ariel jobbade som vanligt på bra, även om hon tappade koncentrationen ibland (förståeligt när vi inte varit iväg på ett halvår). Här jobbade vi bara i höger varv. 
 
Efter ytterligare skrittpaus fick vi avsluta med att galoppera runt fyrkantsspåret. Ariel höll galoppen bra genom kortsidorna och var tom lite ställd inåt i höger varv. Så himla härligt att vi inte tappat mer! :-D
 
Skrittade av en nöjd häst, som var lite svettig men framförallt lerig. ;-) Hon fick sedan hösilage medan jag skötte om henne, sedan fick hon stå på skötselplatsen medan vi hade teori. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0