Markkänning och bättre galopp

Ibland blir det inte riktigt som jag tänkt mig... Målet med dagens pass var att lösgöra Ariel och fokusera på mjuka, fina övergångar. 
 
Ariel var väldigt ofokuserad och ointresserad av mina mjuka, mysiga planer... Redan halt-skritt blev halvtaskiga. Först ville hon inte stanna för lätta hjälper och sedan lyssnade hon inte på skänkeln, så jag fick använda spöet och vips var hon superspänd och skulle absolut inte lyssna. Suck...
 
Lyckades ändå få en hyfsat fokuserad och mjuk häst, främst genom att jogga henne i traven. Sedan bad jag om galopp varvid hon fattade och skulle gena, började att bryta av för det blev för jobbigt att hålla galoppen, jag fick ingen respons på skänkeln, så jag använde spöet igen och pang så låg jag på backen... En rejäl bockning var allt Ariel behövde för att få av mig. Så går det när man är lite (milt sagt) ringrostig i sadeln. :-P
 
Fick parkera henne i ett snöfyllt dike för att komma upp i sadeln igen, men hon är ju stensäker när det kommer till uppsittningar, så det var inga problem. Sedan raka vägen in på vändplanen igen för att jobba galoppen. Väldigt spänd häst som förstås kände av min irritation över att hon inte gjort som jag bett om från början. 
 
Men jag lät det inte gå ut över ridningen (heja mig!), utan gjorde övergångar skritt-halt tills hon slappnade av och sedan skritt-trav tills de kändes mjuka och fokuserade, sedan blev det galopp igen. Den här gången hölll vi oss på en stor volt och baske mig om jag inte kunde sitta i sadeln och faktiskt använda innerskänkeln! Heja mig! Hon ville fortfarande gå utåtställd, så vi filar vidare på det. Men bara att jag hittat min innerskänkel gör enorm skillnad i galoppen. 
 
Sedan fick hon pusta lite innan vi jobbade med vänster galopp. Där är hon lättare att ställa (fortfarande liten tendens till att skjuta ut bogen, så det är klart att hon är lättare även att ställa då) men i gengäld har jag noll och ingen innerskänkel, så volten blir successivt mindre hela tiden. Jaja, bara att träna vidare. 
 
Hon kändes grymt mycket bättre i galoppen än vad jag trodde och vi har verkligen utvecklats massor där under fjolåret, även om jag kanske inte riktigt hängde med i hur mycket vi utvecklades... Det ska bli så skoj att fortsätta träningen i år och se om vi kanske kan få till lite mer LB-nivå även på galoppen och inte bara på traven... :-P
 
Joggade av en fin, men stundtals lite ofokuserad tjej och sedan skrittade vi nöjda hemåt igen. Jag är nog mest nöjd med att jag inte tog med irritationen över avramlingen in i ridningen och att galoppen gick så bra. Ariel är nog mest nöjd att hon fick jobba på vändplanen, hon tycker det är bland det roligaste vi kan göra. :-)
 
Efteråt fick hon prova nya tränset, inte med bett ännu, men visst ser det bra ut!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0