Ridläger dag 2, pass 1

I söndags fortsatte ridlägret. Lite segt var det att åka iväg tidigt på morgonen igen. Ariel tyckte också att det var onödigt. ;-)
 
Gjorde i ordning och skrittade fram en sväng ihop med E på Matilda. Sedan kom P och vi fick börja jobba. Först skulle vi jobba på lång diagonal med skänkelvikning i trav. Inte ha så höga krav i början, utan bara att de skulle bjuda framåt och flytta lite. Red lätt och för en gångs skull fick jag till det helt okej med hjälpgivningen trots lättridning. 
 
Ariel blev allt finare för varje gång vi red, hon hade lättare för höger skänkel än för vänster, men skillnaden var inte så stor. Däremot blev jag lite bekymrad över galoppfattningarna, hon fattade konstant fel i höger varv. :-( Vi fick göra precis vad vi ville på långsidan efter skänkelvikningen (dvs vi bytte varv automatiskt varje gång) och fattningarna på rakt spår i vänster varv var klockrena och fattningarna på rakt spår i höger varv blev till vänster galopp hela tiden. Suck!
 
Sedan fick vi rida programridning, eftersom vi bägge ska tävla nästa helg. Uppridningar nöttes, först utan någon halt vid x och sedan efter några gånger även med halt. Fast jag tycker det känns bättre när jag vänder upp från höger, så blir uppridningen rakar om jag vänder upp från vänster. Så jag får tänka om där. ;-) Ariel rör sig bra på rakt spår, men jag behöver vara noga med att hon har lite ärtigare tempo, så blir hon rakare. 
 
Vi avslutade med att rida en del av galopprogrammet ur LB:1, dvs fattning strax efter hörnet, femtonmetersvolt och så galopp genom kortsidan. Först i vänster varv, där vi fick lite stor volt men Ariel jobbade på så himla bra! Galoppen har verkligen förbättrats massor. :-) Jag måste bara fortsätta nöta med innerskänkeln... Inga felfattningar i höger varv nu, fascinerande nog måste jag göra något annorlunda när jag rider program. :-P
 
Sedan höger varv och här handlar det mycket om att Ariel måste ta innerskänkeln och inte falla in i volten. Hon gjorde det dock fantastiskt bra! Så bra att tom kortsidan faktiskt kändes som en kortsida och inte bara en halv volt. :-D
 
Joggade av fina hästar innan de fick gå ned till sjön och svalka av sig lite. Ariel älskar verkligen sjön, hon plaskar och dricker, men står även stilla och njuter. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0