Tänja gränsen lite mer

I måndags var det dressyrträning igen. Ariel hade haft en jobbig dag, då det börjat avverkas på gården, dvs hela miljön skiftade utseende... Därför blev det vanliga tränset även det här passet, så hon inte behövde ha enbart nyheter hela tiden. :-P
 
Skrittade fram längs gamlandsvägen och jobbade sedan lite övergångar och tempoväxlingar i trav innan P kom. Ariel var hyfsat fokuserad, kändes som hon tyckte det skulle bli kul med dressyr iaf, men kanske lite överilad i takten. 
 
Vi fick börja med att jobba på volten med att hitta takten i traven. Sedan gick vi över till skritt och skänkelvikning på öppna delen av volten. Svårt! Ariel älskar ju skänkelvikning, men jag har lite bekymmer med hjälpgivningen. Ännu värre blev det när vi bytte varv och det blev tvärtom jag skulle göra. Haha, mitt hjärnkontor hänger inte alltid med...
 
Övergick till trav, där jag fick svårt att hinna med och Ariel några gånger blev lite för snabb. Men med halvhalter (på yttertygeln...) blev det successivt bättre, så pass att jag vid ett tillfälle tom själv kände att det var bra och berömde (stort framsteg för mig!). 
 
Vi gjorde sedan tempoväxlingar i trav och när de kändes bra, så skulle jag korta upp traven ordentligt och fatta galopp ur det. Blev bra fattningar och jag kunde tom ha henne rundad för innerskänkeln. Heja oss! :-D Vänster varv är (som vanligt numera) bättre än höger, men även höger visade på framsteg. Kom även här på mig själv med en bra känsla och berömde. Jag brukar ju annars komma på när jag summerar träningen vad som varit bra...
 
Joggade av en fin häst, P var nöjd även om hon tyckte att Ariel var stadigare i formen på micklem, så vi testar det nästa träning. Däremot var galopperna bättre än sist, så där händer det grejer. :-) Vi ska fortsätta fila på fattningar och runda för skänkeln, hoppas på bra väder framöver så underlaget håller sig okej. 
 
Skrittade hem en mycket nöjd tjej, hon var lite trött (snubblade på en snökant bland annat), men sådär nöjdtrött som jag vill att hon ska vara. Själv satt jag mest och var euforisk över vilken härlig häst jag har och hur roligt det är att rida just nu. :-D

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0