Testat lite handhäst

I lördags fick hästarna stå inne några timmar, av diverse anledningar. Så när det var dags att gå tillbaka till hagen, så beslöt jag mig för att testa nåt jag tänkt testa länge. Att rida Ariel med Storm som handhäst. 
 
För er som inte känner till mig och mina hästar, så är det här Storm: 
 
 
Eller ja, okej då... Hon har faktiskt blivit lite större på två år. I våras innan det blev riktig vår såg hon ut såhär bredvid Ricky (Ariels son):
 
 
Hon är en extremt tuff och framåt welsh mountainponny, hon har hur mycket energi som helst och jag hinner knappt med henne när vi promenerar eller tömkör. Så att ha henne som handhäst med trygga Ariel borde vara supersmidigt?
 
Vi började väldigt enkelt, genom att rida längs lägdorna och runt sommarhagen för att slutligen släppa i hagen. Det enda jag inte räknade med, var att Ariel skulle vara helt vansinnigt tossig... Jag har inte ridit henne på tre veckor och kört henne en enda gång. Det märktes! Hon kunde inte skritta öht, utan taktade med spänd rygg (det känner man väldigt tydligt i bomlös sadel), beredd att explodera när som helst. Stackars Storm följde med så gott hon kunde, men hon var tvungen att trava för att hålla jämna steg. 
 
Så istället för att träna Storm i hur man beter sig som handhäst, fick jag träna Ariel i grundläggande uppförande. Tur att vi bara var ute en kvart... Lovade både mig och Ariel lite tuffare ridning nu, men samtidigt är det svårt när jag har som regel att hon ska komma fram till mig i hagen för att vi ska rida. Mer om det senare. ;-)
 
Storm var iaf duktig och det känns som ett utmärkt sätt att röra på Ariel lite lagom (efter typ hoppträningar) och samtidigt få Storm motionerad. :-)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0