Hästarna

Skriver om mina hästar och våra äventyr tillsammans.

En vanlig dag

Kategori: Allmänt

Jag har fyra hästar på en gård som ligger granne med mitt hus. Ibland glömmer jag bort att alla andra inte har häst på samma vis som mig, men när jag diskuterar smarta lösningar med vänner, kan jag inse hur olika det är. Så därför kommer här en liten beskrivning om en vanlig dag hos mig. Vardag förstås, när jag ska jobba hela dagen...
 
Klockan ringer vid sex, jag har INTE lust att gå upp. Min optimala tid att vakna är åtta... Tar mig ändå ur sängen, för jag vet att det väntar några hungriga hästar... Klär på mig, just nu under vintern blir det täckbyxor och tjock vinterjacka, halsduk, handskar och mössa. Känner mig väldigt osmidig, men iaf varm. 
 
Går ut och går de ca 100 meterna till hagen och hösilaget. Ibland står hästarna vid ligghallen och hälsar mig välkommen (ffa Ricky och Sunny är ganska pratglada). De får då gå runt hela hagen, den är som ett U med en bäckravin i mitten. Jag går på vägen som går utanför hagen, men ändå brukar hästarna hinna komma runt innan jag är framme. Snabba hästar som får massor med backträning. ;-)
 
 
 
Hösilaget har jag nästan alltid packat dagen innan, så det är bara att gå in i hagen och ”strö” ut det. Jag lägger alltid ut hösilage i långa strängar, så hästarna naturligt får gå och småplocka i fodret. Det tar längre tid för dem och är mer naturligt.

När jag är klar brukar jag göra en snabbkoll av hästarna, så jag ser att ingen har några synliga sår eller saknar någon sko. Sedan går jag in till mig, äter frukost, gör mig i ordning och åker till jobbet. 

När jag kommit hem från jobbet på kvällen, så är det en del fixande... Jag har tillgång till tre boxar i en lagård i närheten av ligghallen, så hästarna får komma in där varje kväll för att få kraftfoder. Ofta är det enklare för mig att rida Ariel också, om hon ändå är inne med de andra. ;-)

Så jag fyller 40 liter vatten och kånkar (i två omgångar) till stallet. Förvisso bara 50 meter bort, men ändå lite slitigt. Sedan går jag med hästarnas foderhinkar (Sunny och Storm som äter mängder med foder är lite jobbigare) och lägger i krubborna. Fodret har jag i ett skjul på min egen tomt. 

Sedan tar jag in hästarna i två omgångar. Sunny och Storm går in först, sedan Ariel och Ricky. När alla är på plats brukar jag borsta av Ariel och lägga på henne täcke, så hon är lite varm i musklerna när det är dags att rida. Hon brukar få stå med täcke 30-60 min. Jag byter om till ridkläder inne hos mig eller i min "sadelkammare", som är en friggebod som står en bit bortanför mitt hus (alltså ännu längre bort från stallet). Ibland kånkar jag utrustningen till stallet (typ om det spöregnar), men är det fint väder får Ariel stå uppbunden vid friggeboden när jag gör i ordning henne. 

 
Hästarna får gå ut igen efter några timmar, sedan är det kvällsfodring på samma ställe som morgonfodringen, med samma procedur med att strö ut hösilaget. Då brukar jag också packa foder till kommande dag. 
 
Sedan är det bara att sova, en ny dag tar vid och jag fortsätter att längta till helgen. ;-)
 
Jag har en thermobar på 130 liter, som jag inte behöver fylla mer än var tredje dag ungefär. Dessutom dricker hästarna en hel del i bäcken, vilket är tacksamt! När jag fyller thermobaren kånkar jag hinkar från ett ställe i hagen där det rinner vatten hela tiden, det tar minst 30 minuter varje gång och värst är det på vintern, när jag först måste slå sönder en iskupa runt vattnet som rinner... Glamouröst att ha häst!

 

 
 
Kommentera inlägget här: