Hästarna

Skriver om mina hästar och våra äventyr tillsammans.

Persedelvård

Kategori: Reflektioner

När jag växte upp hette det persedelvård, men för eventuella yngre läsare får jag kanske översätta det till rengöring av hästens utrustning. ;-)
 
Jag har väldigt svårt för persedelvård. Ska jag nämna någonting i mitt hästliv jag skulle behöva bli bättre på, så är det just persedelvård... Jag tror det hänger ihop med att jag inte har något vatten i stallet eller sadelkammaren, så det blir lite mer omständigt när jag ska rengöra saker. 
 
De senaste åren har allt förstås blivit rengjort till tävlingar, men nu när det kanske inte blir några fler tävlingar behövde jag hitta ett nytt system för att få rutin i persedelvården. 
 
Jag började med att rengöra all utrustning (nä, inte all förstås. Bara den jag använder. Jag har sjukt mycket utrustning). Hoppsadeln, dressyrsadeln, bomlösa sadeln. Puh! Sedan rengjorde jag även hopptränset och dressyrtränset samt la sidepullen i blöt (älska biothane!). När jag ändå var i farten så rengjorde jag även Ariels bröstsele. Det var behövligt...
 
När sedan allt var rent och fint, skrev jag upp sadlar och sele på en whiteboardtavla. Sedan gör jag så att varje gång jag ridit i en sadel, så sätter jag ett streck. När det är tjugo streck vid en sadel, så är det dags att rengöra den. Smart va? ;-) Så får vi se om jag håller den rutinen...
 
Träns och sadelgjord tar jag med in i huset för rengöring efter varje pass. Oftast räcker det att rengöra dem med vatten, ibland lite sadeltvål, så det går väldigt fort. Dessutom lossnar stöv och lera lättare om de inte får sitta i en vecka (eller två...). 
 
 
Kommentera inlägget här: