Hästarna

Skriver om mina hästar och våra äventyr tillsammans.

Sadelkoll

Kategori: Ariel

I måndags blev det skritt som planerat. Bättre än sist vi skrittade, så snart kanske Ariel slappnar av hela rundan.
 
I tisdags morse var S här för att kolla upp mina sadlar. Först en snabbcheck av haserna, som är totalt oförändrade... Efter lite funderande bestämde vi oss för att avbryta experimentet, eftersom det enda det resulterat i var en Ariel som blev allt svårare att fånga i hagen... Dvs hon mår psykiskt bättre av att gå mer sällan och fysiskt blir det ingen skillnad. Även om vi bara ridit tio dagar i rad, så skulle det iaf blivit någon skillnad i haserna om det berodde på för lite rörelse. Skönt för mig också, som hinner med lite annat då. :-)
 
Bomlösa åkte på först, den har jag av någon anledning börjat sadla för långt bak, så jag fick lite bassning och så justerade vi förbygeln så den hindrar mig att sadla för långt bak. :-P Hoppsadeln sitter hyfsat, men jag fick lova att endast hoppa i den och börjar hon kännas det minsta motsträvig i hoppningen så ska vi kolla den igen. Än så länge hoppar hon precis lika glatt som vanligt. 
 
Dressyrsadeln, som är den sadel vi var mest skeptiska till bägge två, fick jag rida i med tryckpadd under. På så sätt ser man exakt avtrycket som blir på hästen. Red i alla gångarter på en bitvis fokuserad häst. Men inte vårt bästa pass precis. Till vår förvåning visade det sig att sadeln passar Ariel helt perfekt! Så till min lättnad kan jag fortsätta rida i alla mina sadlar och på så vis variera trycket för Ariels rygg och minska risken för att det blir några problem med muskulatur. Så skönt!
 
Vi avslutade med att trava över cavaletti, det fastnade på film. :-D
 
Kommentera inlägget här: