Hästarna

Skriver om mina hästar och våra äventyr tillsammans.

Glad att ha försäkring

Kategori: Allmänt

Den 9 november kom Ricky haltandes till lunchfodringen. Han hade varit frisk vid frukosten, så någon gång däremellan hade han skurit sönder sitt vänstra framben, precis mellan kota och carpus. Såret var både stort och djupt, hela vägen in till skelettet. Det var dessutom så svullet att det inte gick att bedöma hur allvarligt skadad han var. 
 
Jag ringde veterinären och var övertygad om att det enda som gick att göra var att ta bort Ricky. Veterinären kom efter en dryg timme och var ungefär lika optimistisk som jag. Men vi beslöt oss för att bandagera och ställa honom på boxvila, det fanns en liten chans att kroppen skulle kunna läka ihop. Eftersom jag kunde tänka mig att ha Ricky som hagprydnad, så var det värt att prova även om senor, ligament eller skelett var skadat. 
 
Ricky stod på boxvila i 38 dagar, han tog det hela med jämnmod och tyckte att livet var rätt okej ändå. Bandaget byttes ut var 3-7 dag, han fick smärtstillande i 6 dagar och penicillin i 9 dagar. Den 17 december fick han återvända ut i lösdriften igen, dock med bandage på fortfarande. Efter 74 dagar slapp han äntligen bandaget, en liten sårskorpa återstod då och även om han kliade upp lite på den (vi pratar knappnålsstort) så höll den sig fin och täcktes snart av päls. 
 
Veterinären kom och kontrollerade såret regelbundet, totalt blev det 8 besök till en kostnad av 20 135 kr. Av detta tog mitt försäkringsbolag 15 228 kr, Ricky är försäkrad i Agria med 80 000 kr i veterinärvård. 
 
För den som är nyfiken, så har jag gjort ett album med läkningen av Rickys sår. Alla blider är inte av bra kvalité, men man får iaf ett hum om hur såret ändrat sig under tiden. Eftersom jag inte vill att någon av misstag ska se bilderna (ja, de är rätt otäcka) så har jag lösenordsskyddat albumet. Lösenordet är Ricky. Här hittar du albumet: http://s1024.photobucket.com/user/Habina82/library/
 
På den här bilden är såret läkt, men man kan ändå ana hur stort det är. 
 
 
 
Kommentera inlägget här: