Hästarna

Skriver om mina hästar och våra äventyr tillsammans.

Nu börjar det dra ihop sig!

Kategori: Flytten

Fick lite panik häromdagen, är inte lång tid kvar till flytten och jag kände att jag hade noll koll på packningen. Men då satte jag mig ned och gick igenom, dag för dag, vad jag kunde packa/göra just den dagen. 
 
Bland annat har jag bestämt mig för att Ariel får vara ledig nu fram till flytten, vi har tre pass kvar att rida, en i vardera sadel (hoppning, dressyr och uteritt) och därmed vet jag när jag kan packa sadeln. Ricky däremot får vara ledig nu, han gör det han ska så himla bra, så jag vill inte nöta mer förrän vi har sällskap med på uteritterna. Så hans träns kan jag packa närsom. 
 
Imorgon ska jag köra lite i vagnen (ta reda på stolpar som inte används längre, skönt att slippa kånka) och sedan är både vagn och sele redo för att packas. Måste bara mäta huruvida jag får med mig vagnen ned i pappas släpvagn. 
 
Idag har jag grävt upp kabeln mellan vägguttaget och thermobaren. Det var svettigt jobb, fast kabeln inte låg så långt nere. Vi har kompakt jord... Eller så berodde det på att jag inte vågade använda något annat än en lite handspade. :P Lättare när jag grävde ned den, då grävde jag där jag hade lust. Nu, tre år senare, är allt täckt med gräs och jag har ingen aning om var någonstans kabeln var. Men nu är den uppgrävd och så ska jag rengöra den innan jag packar undan den. Oklart om jag kommer behöva den långa kabeln (20 meter) på nya stället, men det har jag gott om tid på mig att kolla upp innan vintern. 
 
Och medan jag skriver det här inser jag att jag inte heller måste ta ned thermobaren det första jag gör... För under sommaren får hästarna vatten ut vattenkar som redan finns i hagarna. Så sjukt smidigt! Så det blir rengöring av thermobaren när hästarna gått över i sommarhagen de sista elva dagarna och så får den stå i sadelkammaren på obestämd tid. 
 
Sommarhagen ja... Hästarna har så smått påbörjat inbetningsperioden, idag går de fyra timmar i sommarhagen. Nästa år kommer jag inte behöva hålla på och krångla med inbetning, då det kommer gräs naturligt i deras vinterhage. Mera lyx! :-D
 
Fodret kommer ganska precis ta slut innan flytten också. Har börjat ge av sista hösilagebalen, havren är slut och likaså lusernhacket. Kvar är sojamjöl, betfor och lusernpellets, men det kommer hinna ta slut innan vi flyttar. Tur att jag räknade efter i mars, så jag inte köpte mer foder då utan använde upp allt som var kvar. Min foderaffär här uppe brukar ha det lite knepigt med foderleveranser, så jag har alltid hamstrat en massa fodersäckar för säkerhets skull. Nu slipper jag det, Granngården i Uppsala är en trygg gammal bekant. <3
 
 
 
 
 
Kommentera inlägget här: