Nu är han här!

Igår kväll ringde Chauffören vid nio och förklarade att han borde vara på plats en timme senare. Så jag hann fylla på vattnet i hagen i lugn och ro.

Så kom den gigantiska lastbilen inrullandes. Den rymde kanske tio hästar, även om det inte var så många kvar längre. Chauffören tog ut en nordsvensk först, för att kunna komma åt Hampus. Sedan stod han där! Han var mycket större än jag förväntade mig, mer massa än Ariel även om han inte var högre. Chauffören frågade lite på skämt om det var rätt häst, och jag var tvungen att känna efter i höger öra. Jodå, broskklumpen från Habinas bett var kvar, så nog var det Hampus alltid.

Han var inte så tjock som jag förväntade mig, men han hade en rejäl hängmage som behöver lite nya muskler. Sedan verkade han bakhög också. Men så himla snäll! Jag vet inte om han kände igen mig, men han stod stilla hela tiden medan vi undersökte honom, trots att han precis rest 70 mil. Sedan gick vi iväg till hagen med ivriga steg, jag gjorde halt ett par gånger och han var helt med på noterna. I hagen ville ha beta, men jag ville visa honom staketet så jag sade ifrån. Direkt var han uppe med huvudet igen, så inga buffliga tendenser där inte!

När jag väl släppt honom i hagen så gick han lugnt betandes en stund, innan han travade iväg för att se om han kunde komma till de andra hästarna. Jag återvände till stallet för att se vad som följt med honom.

En glad överraskning var att han nu är slutmätt. 139,6 cm är han enligt papperen, men frågan är om han inte är högre bak. Däremot var inte licensen med, så den måste jag ansöka om ny ifall jag behöver. I och med mätningen är han dessutom chipmärkt, toppenbra!

Det kommer bilder, men vid halv elva på kvällen är det ganska mörkt, så jag tyckte inte att det var någon idé att försöka fota. Idag kommer hovslagaren, så då blir det lite bilder tagna både före och efter besöket.
Trackback
RSS 2.0