Vargtänder

Åkte till stallet tidigt i morse. Plockade in Hampus från hagen och snyggade till honom. Sedan tog jag på tömkörningsgjorden och konstigt nog var han nästan lika smal som Ariel. Han har nog inte så stor mage ändå, den råkar bara hänga rakt ned så den ser gigantisk ut. 

Tog på tränset och gick ut till paddocken. Värmde upp i skritt och trav först, med inslag av lite brallar från Hampus sida. Han var inte ett dugg besvärad av svanskappan, det tycker vi om!

Sedan blev det jobb med inspänningstyglarna påkopplade. Mest i trav, men även en del galoppfattningar. Låter honom galoppera kanske ett halvt varv, då jag vill åt den lösgörande effekten som fattningarna har. Han tyckte det var roligt, men blev lite trött på slutet. Travade även över en cavaletti några gånger i varje varv. Han ville inte riktigt slappna av, men jag tror vi är någonting på spåret i alla fall. Bitvis var traven riktigt fin. Funderar på att prova chambon nästa gång...

Sedan gillar jag att han har framåtbjudning och vilja att vara till lags, även om kondition och styrka inte riktigt finns där. Han försöker så gott han kan, min lille prins. 

Åter i stallet svampade jag av honom och kratsade hovarna innan han fick gå ut i hagen igen. Jag hann greja en del innan det var dags att hämta in honom igen. Medan vi väntade på en lite sen veterinär rengjorde jag både tömkörningsgjord och träns. 

A började med att vaccinera honom, han är lika larvig som vanligt vid vaccinering, så jag fick halvbremsa nosen på honom. Sedan lyssnade hon på hjärta och lungor, kollade ögon och lymfkörtlar, kände igenom benen och ryggen. Jag förklarade att det inte var någon idé att titta på honom under rörelse då han är så ömfotad, så det struntade vi i. Omdömet blev lite gallig i haser och bakkotor, men det kunde lika gärna bero på betet. Jag skulle hålla lite koll dock.

Sedan fick Hampus lugnande, blev väldigt trött och sov sig igenom tandbehandlingen. A tyckte att han var en liten filur, för trots att han vinglade och knappt kunde stå på benen så höll han på och fippla med tungan hela tiden. Hon tog ut två gigantiska vargtänder och slipade till lite på en tand (P1 tror jag). Sedan fick jag kika på hur han såg ut i munnen, verkligen fascinerande. 

Avslutningsvis blev det lite bettutprovning och vi fann hela fyra bett som Hampus kunde ha. Ett tvådelat äppelbett, ett tredelat med fasta ringar, ett tredelat med rörliga ringar och ett odelat med fasta ringar. Eftersom han skall gå på ridskola så fick jag i uppdrag att ta reda på vilket utav de tredelade som han gillade mest. Det med fasta ringar var för övrigt det bett han kom med. 

Sedan fick Hampus låna Erasmus box medan han kvicknade till. A gav mig rådet att hålla honom på bettlöst i två veckor, så sista veckan innan flytt blir det bett igen. Känns ganska lagom och så skönt att vargtänderna är bortplockade innan han flyttar.

Medan Hampus kvicknade till stökade jag undan alla grejer och provade även täckena jag köpt till honom. De passade hyfsat och varken ulltäcket eller kombitäcket kommer användas särskilt mycket. Men jag får se om jag måste köpa ett regn- eller vintertäcke när det blir kallare. Kanske kan han fortfarande ha sitt gamla regntäcke.
Trackback
RSS 2.0