Framsteg!

I dis och ymnigt snöfall körde jag på slingervägarna ut till Hampus. Hade tänkt lägga på honom ylletäcket så han skulle bli lite varmare innan E.T. kom, men väl parkerad på ridskolan så fick jag inte upp bagageluckan. Där inne ligger Hampus täcke, tömkörningsgjorden, longerlinan och pisken, så vi får tydligen avvakta med longering tills det blir vår.

Hittade Hampus i stora stallet, de andra stod och sov i godan ro men han stod med spetsade öron och nosen tryckt mot gallret. Han var så glad att få följa med upp till lilla stallet, inte för att det är roligare där, utan för att han fick göra någonting.

Slängde på honom ett tjockare utetäcke som hängde bredvid hans box. Det såg inte ut att vara hans, alldeles för kort, men för lite värmning kunde han gott ha det på sig. Sedan kom E.T. och vi pratade lite om vad jag gjort sedan sist med Hampus och vad som hänt i ridskoleverksamheten. Upptäckte att han hade krustor på baksidan av knäna, vet inte vad det är för något. Är de kvar nästa vecka får jag klippa hovskägget och rengöra ordentligt.

Sedan blev det behandling. Först kände E.T. igenom honom, masserade på vissa ställen och stretchade på andra. Ett par nålar blev det, men som vanligt protesterade han mot allt som sticks. Medan han stod och sov pratade vi om vilka framsteg han gjort, att han faktiskt blivit mycket smalare och att det bara var att fortsätta som tidigare. Jag fick okej till att även trava lite ibland när jag kände för det, så länge han inte blev spänd och även att hoppträna lite studsövningar så magmusklerna stärks.

E.T. börjar känna Hampus vid det här laget och höll med mig i beskrivningen av en oerhört energisk häst som alltid vill vara till lags. En häst som har ett arbetstemperament som mer liknar en tävlingshäst, men en kropp som inte är gjord för att jobba. Hampus vilja matchar verkligen inte hans exteriör, men vi fortsätter tuffa på så länge det fungerar. Jag är dock inställd på att han inte kommer att hålla för ridning hur länge som helst. Varje dag är en gåva i sig.

När E.T. åkt blev det promenad i djupsnön i 20 minuter. Ingenting jag uppskattade i mina gympaskor, men Hampus traskade på med spetsade öron och tyckte att det var roligt. Nästa vecka skall det bli rejält med ridning istället!
Trackback
RSS 2.0