Hårdträning

Igår var det äntligen dags för lite ridning av Hampus. Han stod och vilade i boxen i väntan på mig och eftersom han precis gått på ridlekis så hoppade jag över rykten och sadlade direkt. Ut och skritta en liten stund innan vi nådde rakbanan och kunde galoppera. :-D

Jag har ju fått order om att jobba Hampus mycket i kort galopp så han får upp magen ordentligt, men hittills har det ju inte varit tillräckligt bra underlag för det. Men igår var rakbanan perfekt, så vi galopperade hela vägen. Jag måste erkänna att jag inte trodde att Hampus skulle ha ork till det, men uppenbarligen har han fått mycket bättre kondition, för det var inga problem. Visst flämtade han efteråt, men inte som en häst som är helt slut.

Sedan skrittade vi igenom skogen och ut på vägen. Blev lite dressyrtänk där, med halter framförallt men även några övergångar till trav. Sedan klättrade vi uppför vår backe som går till den härliga gräsängen. Provred några meter och märkte att det var tillräckligt torrt för lite galopp. Hurra!

Vi galopperade halva ängen åt vardera hållet, eftersom resten av ängen var lite för blöt eller fortfarande låg under snötäcke. Hampus blev väldigt taggad av den öppna ängen, inte så jag hade svårt att hålla honom, men så jag fick använda halvhalter en del. Jag borde försöka hitta bättre galoppmöjligheter, men det får duga för ögonblicket.

Efter att vi galopperat några gånger och Hampus kändes lite mer matt på slutet (då vill han gärna springa iväg ännu mer) så skrittade vi hemåt igen. Roade mig med lite snärtigare övergångar på hemväg, det kunde bli fem steg trav, fyra steg skritt, åtta steg trav, halt, fram i trav, övergång till skritt fem steg etc. Det gjorde honom riktigt gott, han blev mer känslig och fokuserad på att verkligen jobba. Sedan gjorde vi lite ryggningar också, och de har blivit mycket bättre!

Avslutade med att galoppera hela rakbanan hem också, då var han ännu mer taggad än på bortaväg... Sedan skrittade jag avsuttet tills han slutat flåsa, jag vägrar ställa in en flåsig häst i boxen. Hampus verkade så nöjd med att få galoppera en massa, även om jag i efterhand kan känna att jag kunde varit ännu noggrannare med form och tempo. Men det är svårare att känna när man rider i lätt sits och jag vill ju rida i lätt sits för att få upp ryggen på honom.

Nästa gång jag rider får det bli lite upptäcktsfärd istället, med fokus på att hitta nya roliga vägar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0