Finaste Hampus lär matte en del...

Ja, det var ett bra tag sedan jag skrev någonting. Dels har jag inte riktigt hunnit med Hampus och dels har han börjat jobba som ridlägerhäst igen. Men idag var jag äntligen hos honom igen!

Han hade blivit lite rundare om magen, ser ut lite som ett päron... Men glad att se matte var han, skyndade sig fram så fort att jag knappt hann ta några kort på honom. :-P





Vi gick in i stallet och klippte manen först. Den hade faktiskt inte blivit så fruktansvärt lång, men det är alltid skönt att få den tillsnyggad. Hampus var inte så överlycklig över att få frisyren fixad, men stod ändå stilla när det behövdes.

Sedan åkte sadel och träns på, trots att jag egentligen inte tänkt rida. Men jag blev så sugen att känna hur han skulle kännas efter nästan tre veckor utan min ridning. ;-)

Vi skrittade igång oss en stund först, sedan började jag så smått att rida Centrerad ridning. Jag har ridit två pass Centrerad ridning för tränare med Ariel och det har verkligen varit som att dansa med hästen. Men jag har delvis skyllt det på att Ariel är så pass oförstörd i ridningen, hon är ju unghäst och lättare att påverka med sitsen. Så det var upp till bevis för Hampus, rutinerad ridskolehäst.

Började med att öka och minska skritten enbart genom att ändra höftrörelserna. Till min förvåning svarade Hampus direkt med att gå upp i trav, jag hade varit alldeles för stor i mina rörelser och han var känsligare än Ariel. Oups! Sedan provade jag att göra bakdelsvändning enbart genom att peka med ytter höft in mot mitten och Hampus dansade ivrigt runt sin egen bakdel. Här någonstans började jag inse att mina fördomar för älskade Hampus än en gång kommit på fall.

Att svänga enbart genom att vrida på handleden fungerade precis lika bra, likaså att göra öppna genom att trycka in ytteraxeln. Hampus verkade ganska förvånad över hur försiktigt och mjukt matte plötsligt red. :-P

Vi provade lite trav och galopp också, allt bara flöt framåt och jag kunde göra volter hur lätt som helst, bara vrida på handleden. Finaste killen! Visst tyckte han att det blev lite jobbigt när vi bytte gångart till en snabbare, men det har ju mer med hans kondition att göra än hans lydnad. Han är helt klart en mycket bättre häst än jag ger honom credit för!

Vi avslutade det här otroliga ridpasset genom att rida igenom dressyrprogrammet som jag och Ariel skall klara av om tre veckor (http://habina.blogg.se/ariel/2011/july/det-forhatliga-dressyrprogrammet-vi-skall-rid.html). Vi klarade av det rätt hyfsat, om vi bortser från att Hampus inte riktigt orkade hålla galoppen i första galoppvolten och jag glömde att bryta av till skritt efter serpentinerna. Sedan är ju ridbanan som Bärf har inte 20x40 utan mycket större, så det mesta blev ju lite enklare att göra. Men det kändes ändå bra, kan Hampus och jag klara oss runt hjälpligt, så är det klart att Ariel och jag gör det. :-)

Sedan fick Hampus pusta lite i skritt och så återvände vi till stallet för årets bad. Han var inte särskilt svettig efter träningen, men tyckte ändå att det var skönt att bli duschad och få schampo på sig. Men mest förtjust blev han när jag rengjorde skapet ordentligt. Det är något jag borde göra oftare, ja som alla borde göra oftare... Mitt bästa tips är att ha handske på sig, så man inte rispar hästen med naglarna och att använda något riktigt fettlösande. Jag föredrar diskmedel, bara man är noga med att skölja rent ordentligt. Det ryckte i Hampus överläpp under hela rengöringen, så han var väldigt nöjd med mattes insatser. :-)

Sedan ut i hagen och skynda sig till de andra hästarna, medan jag tog reda på utrustningen och åkte hem. Alldeles jätteimponerad av min fina häst, men även lättad över att jag inte behöver ha dåligt samvete om jag inte hinner rida honom så mycket som jag skulle kunna. Han älskar sitt jobb, men tycker det är roligt när matte kommer och hittar på andra spännande saker. Finaste Hampepussen! <3

Kommentarer
Postat av: Ylva

Kul att du gillar Centererad ridning. Jag red två-tre lektioner i det för något år sedan och det var något jag fastnade för. Allt kändes så självklart, med hur vi inverkar på hästen.



/YlvaG som lusläser om farbrorn.

2011-11-24 @ 23:04:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0