Krävande matte

I förrgår red C Hampus i ridhuset. Då han busat rejält i hagen innan (när C skulle hämta honom...) så blev det mest skritt.


igår bestämde jag mig för att vara lite tuffare mot honom. Han behöver helt enkelt högre krav än en unghäst, även om jag inte alltid inser det. Eftersom jag jobbade till sent och inte var i stallet förrän vid åtta så blev det bara longering, men intensiv sådan.


Hampus hade till sin fasa fått vara kvar inne i stallet när de andra släpptes ut på eftermiddagen. Djurplågeri! Han förklarade högljutt för mig att det här inte var acceptabelt och kunde vi möjligen göra någonting roligt nu? Jag skrattade mest åt honom medan jag borstade bort spån och tog på tömkörningsgjorden.


Ute på ridbanan var det ett ekipage, så jag gick faktiskt till ridhuset med Hampus. Mjukade upp i skritt och lite trav, även om Hampus förstås själv bjöd upp i galopp ganska snabbt. Han har mycket lättare för att gå i galopp än trav, så han fattar hellre galopp än ökar steget i traven.


När jag tyckte att han var uppmjukad så åkte inspänningstyglarna på och vi började jobba. Fokus låg på galoppfattningar, det var sällan han fick galoppera ett helt varv. Massor med övergångar är receptet för att få upp bukmuskulaturen och det syns verkligen hur musklerna arbetar när han gör en övergång. Härligt! Sedan ser ryggen mycket bättre ut när han jobbar än när han står stilla också, så läget är kanske inte så hemskt som jag upplevt det.


Hampus blev rejält svettig av våra övningar, men det är bara att vänja sig. Det kommer att bli mycket longering framöver, just för att det är perfekt träning utan klumpiga matte på ryggen. Det var en mycket nöjd pojke som gick ut i hagen till de andra hästarna.


Idag rider C honom igen, förhoppningsvis blir det en sväng ut. Sedan hoppas jag hinna rida honom resten av veckan, det är tävlingar på ridskolan i helgen, men någon stund borde jag få in mellan funktionärsjobben.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0