Tuff träning

Igår var det premiär för buss ut till Hampus. Det tar ju mycket längre tid än med bil, men framförallt så går bussarna ruskigt sällan. Jag vill egentligen vara framme vid stallet vid elva, så Hampus precis kommit in från sin lektion. Antingen tar jag då bussen som är framme halv tio eller bussen som är framme tolv. Suck...

Så vid tolv gick jag ut till Hampus och hämtade honom i hagen. Han hade tydligen precis fått komma ut, men var helt med på att gå in igen. Jag borstade av honom lite löst hår och sedan åkte utrustningen på. Han blir verkligen ivrig när bettet kommer, eftersom han vet att han skall få godis. Min lilla godisgris...

Vi skrittade iväg mot grusvägen som går till golfbanan, men svängde sedan höger in på andra grusvägen. Där blev det en hel del galopp, om än med mycket avbrott då vägen är ganska kuperad. Hampus tyckte det var lite jobbigt med galopp, men kom igång bra efter ett tag. Han måste bara komma över sin bekvämlighetströskel.

Vi hittade sedan stigen som går mot Skuttunge, så vi skrittade på den och galopperade på gräsvägen den mynnar ut på. Superskoj tyckte Hampus! Han blev väldigt mycket mer taggad hemåt, precis som det brukar vara.

Skritt tillbaka längs stigen och så galopp så mycket det gick på grusvägen. Sedan svängde vi höger och fortsatte på grusvägen mot golfbanan. Där var det lite mer plana partier, så vi kunde rulla på lite längre i galoppen. Riktigt jobbigt tyckte Hampus, som pustade en del sista gångerna. När vi väl var framme vid golfbanan blev det skritt hela vägen hem.

Hampus var superduktig hela turen, men speciellt fin i skritten hem. Då fick han ett sådant tryck i skritten som han hade som ung, men som han efter många års ridskolejobb glömt bort att han har. Det är en mycket jobbigare skritt än vanligt, då han jobbar med hela kroppen och verkligen tar ut steget. Men han blir så himla fin av den träningen!

Hemma igen blev det dusch och stretch innan han fick återvända till boxen med mysigt täcke på sig. Fina killen!

Jag hoppas att det klaffar med bussar nästa vecka, för i sådana fall blir det klättring i backe med L och någon utav hennes hästar. Det är precis den träning vi egentligen behöver, men klätterbackar är det lite ont om här i platta Uppland.

Kommentarer
Postat av: Sophie

Det låter som en alldeles underbar dag! :) Jag blev bara så nyfiken.. Varför ger du Hampus godis när han ska tränsas? Har han varit jobbig med det? Tycker lite synd om dig med busstiderna... :( De vill att man ska åka buss, men den ska gå sällan.. Hmm..

2011-10-23 @ 21:55:02
Postat av: Ellinor Karlström

Hampus får godis vid tränsning då bettet jag använder sitter väldigt tight på honom. Skall jag få nackremmen över öronen på honom måste jag "krångla" lite och för att göra det till en lite mer positiv upplevelse så får han en godis. Tränset sitter tight då det annars åker genom munnen på honom när han gör sina klassiska utbrytningar (som tack och lov kommer allt mer sällan). Någon gång när jag har pengar över skall jag köpa ett bett med parerstänger istället, men tills dess får den här lösningen duga.

2011-10-24 @ 06:58:52
URL: http://habina.blogg.se/puss
Postat av: Bälinge rf elev

Hej! Hampus är verkligen världens bästa häst! Jag rider nästan jämt på han.

2011-10-25 @ 20:11:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0